Grosjean wil dat bijtanken in de F1 opnieuw wordt ingevoerd

30 augustus 2018 — Romain Grosjean vindt dat bijtanken tijdens de race zou bijdragen aan het spektakel op zondag en ook strategisch gezien zou het meer mogelijkheden geven volgens de Fransman.

Een bericht gedeeld door Haas F1 Team (@haasf1team) op

Eind 2009 werd het bijtanken tijdens de races afgevoerd in een poging om de Formule 1 betaalbaar te houden en om de veiligheid te verhogen. Sindsdien is er al een paar keer gedebatteerd over een mogelijke terugkeer maar tot nu toe zonder enig succes.

Een probleem dat de laatste tijd geregeld naar voor komt is dat de Formule 1 veel te voorspelbaar geworden is. Volgens Grosjean kan een herinvoering van het bijtanken hier voor een deel soelaas brengen, de Fransman denkt dat het wat meer spanning en variatie in de sport zou brengen.

“Ik heb het er nog niet met de Grand Prix Drivers Association (GPDA) of met iemand anders over gehad maar persoonlijk zou ik het graag zien terugkomen,” aldus de Haas-rijder tegen ‘crash.net.’ “Het zou strategisch wat meer mogelijkheden geven. Op dit moment is het een beetje opgelegd, je weet wat er gaat gebeuren maar als je zonder benzine valt, val je zonder benzine.”

“Ik zou graag meer teams zien meedoen voor het podium en soms zelfs overwinningen zoals bijvoorbeeld in 2012. Toen hadden we zeven verschillende winnaars in zeven GP’s, dat was geweldig. Dat is goed voor de sport, voor het spektakel en voor de toeschouwers.”

Maar bijtanken is niet het enige wat Grosjean wil. Hij vindt ook dat de Formule 1 streng moet toezien op de kwaliteit van de banden. Hij vindt dat Pirelli op dit moment tekort schiet met het rubber dat ze aan de teams leveren.

De Italiaanse bandenfabrikant blijft nog tot ten minste 2019 de enige bandenleverancier in de F1 en ze kregen al een voorstel om ook van 2020 tot 2023 de Formule 1 van rubber te voorzien. In 2021 zal er hoe dan ook overgestapt worden naar 18-inch wielen.

Grosjean is niet tevreden over de huidige banden van Pirelli en hoopt dat Bridgestone of Michelin terugkeert naar de sport.

“We hebben niet veel informatie over 2021. Ik lees in de pers dat het 18-inch wielen zullen worden en ik hoop echt dat Bridgestone of Michelin terugkeert.”

“Persoonlijk vind ik de banden een van de grootste problemen van de F1. Het is moeilijk om iemand voorbij te steken en het is bijna onmogelijk om iemand op korte afstand te volgen om het wat opwindend te maken. Dat is spijtig,” besluit Grosjean. 


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Romain GrosjeanHaas

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België