Haas F1 team voert wijzigingen door in haar pit crew voor Bahrein

06 april 2018 — Bij het Haas F1 team worden er een paar mensen van de pit crew vervangen voor de GP van Bahrein, dit om dezelfde fouten te vermijden die een goed resultaat in Australië om zeep hielpen.

Een bericht gedeeld door Haas F1 Team (@haasf1team) op

Na een goed resultaat in de kwalificaties in Australië leek Haas op rozen te zitten voor de beste race sinds het team in 2016 in de F1 kwam. Twee desastreuze pitstops beslisten daar echter anders over, opgaves voor Magnussen en Grosjean en een boete van 10000 dollar waren het deel van de Amerikaanse renstal op zondagmiddag.

Voor de komende race in Bahrein zijn er een paar wijzigingen doorgevoerd in de bezetting van de pit crew.

“We hebben een paar posities gewisseld en het feit dat ze fouten gemaakt hebben is daar niet de hoofdreden voor,” legt teambaas Günther Steiner uit. “Ze moeten hun zelfvertrouwen terugkrijgen en dat kan niet als je altijd hetzelfde moet doen, dan is het risico op fouten zeer hoog. Je verwisselt posities, je geeft ze andere jobs want je hebt uiteindelijk toch zoveel mensen nodig. Dat hebben we voor deze race gedaan, sinds gisteren zijn we aan het oefenen.”

Er zijn geen mensen uit het team gezet maar het driekoppige team dat aan de linkerzijde van de auto werkt, en de problemen in Australië veroorzaakte, is wel gewijzigd.

“We hebben één man vervangen die met de slaghamer werkt. Maar het is meer een combinatie van drie mensen in een team, we verwisselen alleen maar,” aldus Steiner. “Als je de man op wiens schouders het meeste druk rust een paar races op een andere positie zet krijgt hij weer meer vertrouwen.”

Haas kreeg in Australië 10 000 dollar boete omdat het twee keer een auto in onveilige omstandigheden de baan had opgestuurd. Om dat te vermijden is er een persoon bijgekomen die er moet op toezien of de auto op een veilige manier weer de baan op kan, hij kan altijd beslissen om een auto niet te laten vertrekken.

“We hebben iedereen samengeroepen want niet alleen de jongens die de pit stop deden zijn verantwoordelijk, het management heeft daar ook een rol in. We hebben alles goed besproken en geanalyseerd en we hebben een betere manier gevonden voor de volgende race, het heeft helemaal geen zin om bij het verleden blijven stil te staan.”

Steiner riep een gebrek aan oefening in als verzachtende omstandigheid voor het falen van de twee pitstops. Toch zijn ze bij Haas pas deze week bij aankomst in Bahrein in actie geschoten om wat extra te trainen op de pitstops.

“De voorbije twee weken hebben we niet veel geoefend door de eenvoudige reden omdat er geen auto voor handen was. De jongens reizen ook heel veel en om pitstops te oefenen moet je de hele crew samen hebben.”

“Een aantal van hen is hier al sinds zaterdag en sinds gisteren (woensdag) trainen we zoveel als we kunnen tot de race. Je moet een balans vinden want het is ook fysiek zwaar en het heeft geen zin om met vermoeide mensen te werken want dan zijn ze niet gefocust en zo verliezen ze hun vertrouwen weer,” besluit Steiner.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Haas

image


Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië