logo
 

Hamilton en Webber overleven thriller

29 augustus 2010 — Lewis Hamilton en Mark Webber bleven overeind in een nerveuze wedstrijd waarin drie titelkandidaten geen punten scoorden. Vettel, Alonso en de onfortuinlijke Button kenden een dramatische wedstrijd. Vettel deed de kansen van hemzelf en Button geen goed door een aanrijding te veroorzaken. Lewis Hamilton en Mark Webber maximaliseerden zo hun punten en Hamilton leidt het kampioenschap nu voor Webber met 3 punten voorsprong...

Vlak voor de start zoomde de camera in op een radarbeeld van Spa-Francorchamps: ‘No rain expected for the next 30 minutes’ luidde het toen…

De start was netjes, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 1998 en vele andere jaren ervoor en erna, en er vonden geen echte accidenten plaats. De eige opschudding bij de start werd veroorzaakt door polesitter Mark Webber, die wegens een haperende anti-stall (om stilvallen te vermijden) slecht wegkwam, en terugzakte naar de 5de plek. Lewis Hamilton greep de leiding en zou die niet meer afstaan.

In de eerste ronde was er dus niet zo veel drama, tot er lichte druppels neerkwamen ter hoogte van Blanchimont tot aan de start-finish. Hierdoor ging half het veld rechtdoor in de chicane (de Bus-stop), waarbij Rubens Barrichello in zijn 300ste race de Ferrari van Alonso torpedeerde. Barrichello lag uit de race met ene volledig vernielde voorkant, maar de Ferrari van Alonso was wonderbaarlijk genoeg onbeschadigd. Ze maken sterke auto’s daar bij Ferrari! David Coulthard gaf daarover nog een serieuze steek, door te stellen dat “Ferrari stevige wagens maakt, sinds Michael Schumacher af en toe eens op iemand inbeukte”.

Bij de herstart duikt Sebastian Vettel binnendoor bij Kubica in La Source, in wat later zijn enige goede inhaalpoging zou blijken. Daardoor kwam hij achter Jenson Button terecht, die door een goede start de tweede plaats greep. Achter Vettel en Kubica zat Webber, die na de slechte start het knopje omdraaide en mede dankzij een briljant inhaalmanoeuvre op Felipe Massa (hij ging buitenom voorbij Massa in Bruxelles) net achter de Pool en de Duitser zat.

Achter Webber vonden we dus Massa, met in zijn kielzog de goed op dreef zijnde Adrian Sutil, met wie we voor dit weekend nog een gesprek hadden. Sutil had bij de herstart Hülkenberg verschalkt, maar ‘the Hulk’ reed toch nog steeds op een mooie 8ste plaats rond. Achter hem vonden we Rosberg, maar in ronde 11 ging Vitaly Petrov, die helemaal achteraan was gestart, buitenom Rosberg in Les Combes. Bij dit manoeuvre geraakte de ook erg goed gestartte Michael Schumacher ook voorbij teamgenoot Rosberg, waarbij die laatste zijn voorvleugel beschadigde. Geen grote problemen echter, en ze konden beiden probleemloos hun weg verderzetten.

In ronde 16 onstaat er opschudding als Vettel, die al een hele tijd onder de achtervleugel van Button zat, vlak voor de Bus-stop chicane Button probeert in te halen. Button wijkt uit naar rechts, en Vettel volgt, maar omdat Button rechts blijft rijden maakt Vettel een bruuske stuurbeweging naar links, waarbij hij de controle over zijn Red-Bull bolide verliest en met zijn neus de zijkant van Button ramt. Gevolg is dat Button met een vernielde zijkant (de stoom van de radiator toonde aan dat verdergaan onmogelijk was) moest opgeven, en Vettel de weg moest oversteken om in de pits een nieuwe neus en banden te gaan halen.

Vettel kwam terug buiten als 15de maar kreeg een drive-through voor zijn incident met Button. Pitreporter Ted Kravitz van de BBC vertelde dat de mechaniciens van McLaren in een ostentatieve en afkeurende houding in de pitlane stonden terwijl Vettel voorbijreed. Weg waren de kansen op punten.

In tussentijd was Alonso terug opgeklommen naar de 9de plaats, net achter Schumacher. Hülkenberg had problemen met zijn banden en moest noodgedwongen naar de pits, wat hem veel plaatsen kostte.

Halfweg de race kwam Webber binnen voor de harde bandencompound omdat Vettel op die banden de snelste rondetijd liet noteren, en Webber zo hoopte om Kubica te kunnen passeren. Webber was erg snel op die bandensoort, maar amper een ronde later kwamen Kubica en Massa binnen, om maximaal te kunnen anticiperen op Webber. Kubica kon nog nét buiten blijven voor Webber, die niet genoeg snelheid had om Kubica aan het einde van Kemmel te kunnen uitremmen. Een ronde na Kubica en Massa komt ook Hamilton binnen, die een ruime marge had op het achtervolgende trio.

Ondertussen was Vettel (weeral hij) in aanraking gekomen met Liuzzi en reed diens voorvleugel eraf. Gevolg was dat Vettel bijna een volledige ronde met een lekke linker achterband moest afwerken. Nu waren de kansen op punten écht wel weg.

Een vijftal ronden later kwam de onheilspellende waarschuwing voor nog meer regen aan het einde van de Grand Prix. Timo Glock ging met zijn Virgin als eerste binnen voor extreme regenbanden, kort gevolgd door Sebastian Vettel. Verbazingwekkend genoeg bleven Hamilton, Kubica, Webber en Massa buiten, terwijl iedereen achter hen wel binnenkwam. Vettel benadrukte zijn verschrikkelijke namiddag door bijna met Alonso in aanvaring te komen in de drukke pitstraat. Deze keer raakte hij echter geen andere wagen, en iedereen kwam veilig weg in de krappe pitstraat.

Ondertussen drama in Bruxelles: Hamilton verloor de controle over zijn McLaren en ging door de grindbak. Hij kon nog nét de bandenmuur vermijden en kwam dankzij zijn comfortabele voorsprong voor Kubica en Webber terug op de baan.

Aan het einde van die ronde kwamen de protagonisten van deze race naar binnen voor een setje intermediate regenbanden. Robert Kubica miste echter zijn rempunt en kwam volledig verkeerd terecht, waardoor hij kostbare seconden verloor, en zijn tweede plaats aan Mark Webber. Massa volgde op een korte afstand als vierde.

Twee ronden later kwamen Vettel en Glock al terug binnen voor een nieuw setje extreme regenbanden, omdat ze te vroeg op hun vorige setje waren buitengegaan, en in nog te droge omstandigheden het rubber vernield hadden.
Terwijl dat gebeurde ging Alonso eraf op het stuk tussen Les Combes en Bruxelles, waarbij zijn wagen op het midden van de baan tot stilstand kwam. De Safety Car kwam weer naar buiten, en het veld zat dicht op elkaar gepakt voor de laatste drie ronden.

Bij de herstart nam Nico Rosberg revanche op zijn teamgenoot voor diens eerdere inhaalactie, wat Rosberg zeker zal plezieren. Verder veranderde er weinig en zo reed Lewis Hamilton, op een angstaanjagend momentje in Bruxelles na, onbedreigd naar de zege én de leiding in het kampioenschap. Mark Webber reed een solide wedstrijd en is tevreden met een tweede plaats (zowel in de race als het kampioenschap). Robert Kubica mag terecht teleurgesteld zijn na zijn fout bij de pitstop voor regenbanden. Hij zag zo een verdiende tweede plaats naar Webber gaan, maar mag erg tevreden zijn met de prestatie van zijn Renault, en een mooie podiumplaats.

Felipe massa reed relatief anoniem naar een degelijke vierde plaats, met net achter hem de érg sterke Adrian Sutil. Mercedes GP mag tevreden zijn met zijn prestatie, want met Rosberg zesde en Schumacher zevende kan er toch wel gesproken worden van het hoogst haalbare.

Kobayashi reed een wisselvallige maar goede wedstrijd, en eindigde net voor Vitaly Petrov en Jaime Alguersuari, die de toptien vervolledigt. UPDATE! Vitantonio Liuzzi krijgt de tiende plek omdat Jaime Alguersuari een chicane afsneed om hem te passeren in ronde 42. Hierdoor eindigt Force India dus met 2 wagens in de top tien. Niet zo goed als vorig jaar, maar toch een opsteker voor het team!

Dé grote verliezers van vandaag zijn Sebastian Vettel, die een vreselijke wedstrijd reed, Jenson Button (die door Vettel uit de wedstrijd werd geramd) en Fernando Alonso die door een foute strategie en een crash ook puntenloos achterblijft.

In de kampioenschappen verandert er weinig. Hamilton buigt een achterstand van vier punten om in een voorsprong van 3 punten op Webber, en Red Bull blijft aan de leiding in het constructeurskampioenschap, zij het met amper één punt voorsprong op McLaren.

Genoeg stof om over na te praten dus, na wederom een spannende, boeiende en geweldige Grand Prix van België.
Het zou toch zonde zijn moest een monument als Spa-Francochamps van de kalender verdwijnen…..

image

image

image


Geschreven door Steven Peeters

Categorieën: GP van België

Verwante nieuwsitems



F1Journaal Specials

GP van Australië