Hamilton: “Mercedes kampte met verschillende problemen in Austin”

23 oktober 2018 — Lewis Hamilton laat weten dat hij met verschillende problemen te maken had tijdens de GP van de VS. Volgens de Brit begon de ellende nadat op zondagmorgen de waterpomp van zijn bolide vervangen moest worden.


Nadat er tijdens de kwalificaties problemen opdoken met de waterpomp van beide Mercedessen besloot het team om het kleinood van zowel de auto van Bottas als die van Hamilton te vervangen.

In de race naar de eerste bocht moest Hamilton zijn meerdere erkennen in Kimi Raikkonen en daarna zorgden problemen met de banden er vooral voor dat de viervoudige wereldkampioen niet verder dan een derde plaats kwam in Austin.

“Je zag dat de auto nog in een miljoen stukken lag bij het begin van de dag, dat is niet ideaal voor de race,” aldus Hamilton tegenover ‘Autosport.’

Hamilton koos voor een twee stop-strategie nadat hij al vroeg was binnengekomen tijdens een virtual safety car-periode maar de Brit vertelt dat Mercedes gewoon te kort kwam op zondag en dat de oorzaak niet louter tactisch was.

“Er was dus meer aan de hand, de dingen waar we het net over hadden en tot hoeverre dat een probleem was. Tijdens de race geraakte ook de bodem beschadigd door brokstukken, al die dingen samen tellen natuurlijk op.”

“De schade aan de vloer kost ons een paar tienden maar je moet er vanuit gaan dat iedereen dat probleem had.”

“Er was ook nog een ander probleem waar we juist zijn achtergekomen maar ik kan je niet zeggen hoeveel tijd dat ons gekost heeft.”

De Brit wilde niet dieper ingaan op dat bewuste probleem maar hij omschreef het als iets dat een grote invloed had op de bandenslijtage.

“We moesten noodgedwongen kiezen voor een twee stop-strategie door een aantal problemen met de auto. We hadden er geen idee van dat deze zouden kunnen opduiken tijdens de race.”

“Zonder die problemen zou de bandenslijtage nooit zo’n groot probleem geweest zijn als dat het nu wel geworden is.”

Het probleem was dat Hamilton op de zachte band fel te maken kreeg met ‘blistering’ en daardoor verloor hij vooral veel tijd naar het einde van zijn tweede stint.

“We wisten wel dat het een probleem zou kunnen worden,” aldus teambaas Toto Wolff. “Maar tijdens de eerste stint presteerden we sterk op de supersoft achter Kimi.”

“Toen we wisselden naar de soft compound, toen was er nog niets aan de hand, en Lewis begon te pushen zagen we dat ze blaren vertoonden. Vanaf dat moment wisten we dat de dingen zich tegen ons begonnen te keren.”

De Technisch directeur van Mercedes, James Allison, schrijft de problemen toe aan het gebrek aan tijd op de baan in droge omstandigheden.

“Normaal gesproken krijgen we de auto beter afgesteld dan dit maar door het feit dat het vrijdag de hele dag regende konden we deze problemen vandaag niet voorzien. Ze kwamen vandaag pas aan de oppervlakte en zorgde voor een slecht resultaat,” besluit Allison.


Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Lewis HamiltonMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België