logo
 

Hamilton schroefde tijdens de tweede ronde zijn motor terug

01 augustus 2016 — Lewis Hamilton won wel erg comfortabel de GP van Duitsland. Dat mogen we althans besluiten uit het feit dat de Brit reeds tijdens de tweede ronde zijn motor terugschroefde.


De start was cruciaal, dat zei ook Hamilton na afloop van de race. De rest van de race was dat overduidelijk minder want Red Bull kon de Mercedes van Hamilton helemaal niet bedreigen.  Lewis Hamilton kon zelfs probleemloos al tijdens de tweede ronde zijn motor wat terugschroeven.

Inderdaad, Hamilton en Mercedes reden vooraan niet op vol vermogen, wat geen goed nieuws is voor de concurrentie. Het toont nogmaals aan hoe dominant Mercedes is.

En de motor sparen, dat doet Hamilton niet zomaar. De Brit is namelijk nog maar één motorwissel verwijderd van een gridpenalty.

“Ik schroefde de motor tijdens de tweede à derde ronde terug. Reeds vroeg in de race draaide ik het vermogen terug en toen men over de boordradio zei ‘it’s hammer time’ dan was ik in de mogelijkheid om de motor opnieuw meer vermogen te geven en de kloof uit te diepen tot wat noodzakelijk was,” aldus Hamilton.

“Aan het einde van de race probeerde ik de de levensduur van de motor wat te verlengen. Wanneer je het vermogen terugschroeft heeft de motor het wat eenvoudiger dan wanneer hij al zijn pk’s moet aanwenden. Ik hield er wat aan de kant om de levensduur van de motor te verlengen. Je weet immers niet wanneer hij het zal begeven, dat weet niemand van ons. Ik wou hem zo goed mogelijk behandelen en dat deed ik ook.”

De voorbije weken waren er speculaties dat Mercedes Hamilton tijdens het raceweekend in België twee nieuwe motoren zou willen laten gebruiken. Door het inzetten van twee nieuwe motoren tijdens de oefensessies zou Hamilton een dubbele gridpenalty incasseren van in totaal twintig plaatsen.

Strategisch gezien zou dat in Spa-Francorchamps een goede keuze kunnen zijn, aangezien het één van de circuits is waar het eenvoudiger is om in te halen. Voor Hamilton zou een dubbele gridpenalty in Spa-Francorchamps dan ook beter om te incasseren zijn dan twee gridpenalty’s tijdens twee verschillende raceweekends.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België