Hamilton wint spektakelrace in Canada

13 juni 2010 — Lewis Hamilton en Jenson Button hebben de dubbel behaald voor McLaren. De Britten bleken in Canada over de beste strategie te beschikken. Alonso vervolledigt het podium. Ook Red Bull maakte even aanspraak op de zege maar het kreeg af te rekenen met bandenslijtage en had een minder goede strategie.

Op de startgrid gaven de monteurs van Vitantonio Liuzzi hem nog een goede kans om te winnen, maar een bocht later was die droom al vervlogen. Al van bij de start maakte het Circuit Gilles Villeneuve zijn naam waar. Alsof de ziel van de betreurde Gilles nog waakt over het circuit, zo vastberaden en spektakelrijk de huidige generatie vandaag reed. Zonder een spatje regen begon het bij bocht één en eindigde op de finishlijn.

Nog voor die eerste bocht had Petrov al bijna het hele veld geëlimineerd, met als voornaamste slachtoffer Pedro De La Rosa, die moest binnenkomen voor een nieuwe neus. Na hem volgden ook Massa en Liuzzi voor nieuwe onderdelen, daar deze heren elkaar tot drie keer toe raakten in de eerste bocht. Nog voor het einde van de eerste ronde telden we een tweede slachtoffer: Kamui Kobayashi. Na een slechte startpositie reed hij zichzelf mooi naar voren, om bij een gevecht met Hulkenberg over de kerbs van de laatste chicane te vliegen, en zo het eerste slachtoffer te worden van de ‘Wall of Champions’. Hij gaf 100 meter verder op.

Hamilton leidde de race na de eerste ronde, voor Vettel en Alonso. Button volgde op de vierde positie met net achter hem Webber, die profiteerde van het geharrewar in de eerste ronde en razendsnel onderweg was met zijn harde banden. Na enkele ronden ging hij dan ook voorbij Button en maakte al snel jacht op het trio Hamilton-Vettel-Alonso. Net toen hij naast Alonso reed op het rechte stuk kwamen Hamilton en Alonso binnen voor een nieuwe set van de harde banden. Bij het uitkomen van de pits gaat het bijna fout. Ondanks nieuwe regels dit seizoen om het veilig vrijlaten van de wagens te garanderen reden Alonso en Hamilton zij aan zij de pitstraat uit. Alonso won het duel.
Tijdens al dat geharrewar van pitstops om nieuwe banden reed plots een oude bekende terug in de top tien: Heikki Kovalainen was ook op de harde banden gestart en reed op een gegeven moment zelfs op de zesde plaats rond. De hoop die Lotus uitsprak op vrijdag kwam dus toch al een beetje uit. Het feest was echter van korte duur, en ondanks een mooi maar kort gevecht tegen Button, begon hij daarna terug te vallen. Hij zou uiteindelijk als 15de finishen.

De Red Bulls reden op dat moment 1-2, maar constateerden al snel dat de Mclarens en de Ferrari’s véél sneller onderweg waren op hun nieuw setje banden. Schumacher reed kortstondig op de derde plaats, maar kwam na zijn pitstop net voor Kubica de baan op. Kubica zat volledig naast Schumacher, maar die gaf in de tweede chicane geen ruimte, waardoor beide wagens over het gras gingen. Het incident krijgt nog een staartje, want het zal onderzocht worden door de stewards.
Terug vooraan had Sebastien Buemi de eerste plaats geërfd van het zusterteam, nadat zowel Webber als Vettel waren binnengekomen voor nieuwe banden. Red Bull koos trouwens voor alternatieve strategieën op de twee wagens door Vettel op zachte, en Webber op harde banden buiten te sturen.

Rond de helft van de wedstrijd leek Webber de betere strategie te hebben. Nadat eerst Hamilton en een ronde later Alonso waren binnengekomen had Webber een gat van zo’n 12 seconden op het achtervolgende duo. Alonso werd overigens opgehouden tijdens zijn inlap, waardoor hij nipt zijn positie verloor aan Hamilton.

De strategie van Red Bull bleek later in de race niet te werken: Webber lag weliswaar geruime tijd aan kop, maar naarmate de race vorderde bleken zijn banden het niet zo lang vol te houden als hij gehoopt had.

Net op het moment dat hij dit aan zijn team liet weten verschalkte Hamilton hem in de eerste bocht, waarna Lewis op amper een ronde tijd een kloof sloeg van 2 seconden. Aan het eind van de ronde zocht Webber voor de tweede keer de pits op. Hij kwam terug op plek vijf en eindigde daar ook. Vettel lag na zijn stop vierde, maar werd over de radio verzocht niet al te hard te pushen omdat er een probleem was met zijn auto. Net na de finishlijn zette hij zijn auto aan de kant. Voor Vettel had de race geen twee ronden langer mogen duren.

Aan de kop van het veld werd Hamilton nog wel aardig opgejaagd door achtervolgers Alonso en Button, die het gat terug wisten te brengen tot onder de vier seconden. Button nam tot gejuich van McLaren de tweede plaats in, door Alonso op gedecideerde wijze te grazen te nemen toen deze wederom werd opgehouden door een achterblijver.

Achter de top vijf werden enkele felle duels uitgevochten. Met name Michael Schumacher toonde zich van zijn agressiefste kant. Na zijn akkefietje met Kubica in het begin van de race, raakte hij in de slotfase van de race slaags met Felipe Massa. De Ferrari-coureur had zich na zijn miserabele start aardig omhoog gewerkt, maar zag zijn opmars gestuit door de Mercedes-coureur, die hem bijna de muur in dwong. Het kostte Massa een extra pitstop voor een nieuwe voorvleugel, en ook zijn kans op punten.

Schumacher zelf kwam een aantal ronden later echter zijn gelijke tegen: Liuzzi leek weinig liefde te hebben voor de zevenvoudig wereldkampioen, en na wat duwen en trekken over en weer pakte hij de negende plaats.

Ook Adrian Sutil ging nog aan Schumacher voorbij, om zo beslag te leggen op het laatste punt. Voor Schumacher krijgt de Grand Prix mogelijk nog een staartje, want zijn duels met Kubica en Massa waren niet bepaald onbesproken.

De andere heren die punten scoorden, Sebastien Buemi en Nico Rosberg, deden dit zonder al brokken te maken. Buemi was overigens nog wel even prominent in beeld, want hij reed een ronde lang aan de leiding in zijn Toro Rosso.

image


Geschreven door Steven Peeters

Categorieën: GP van Canada

image

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië