logo
 

OPINIE: Heeft Red Bull echt zoveel last van vergeetachtigheid?

15 april 2013 — Tijd voor complottheorieën. Inderdaad meneer Horner, je mag dan wel denken dat mensen die van een complot spreken, weinig kennis hebben van deze sport, toch hangt er wel ergens een geurtje aan wat Mark Webber dit weekend overkwam. image

Even schetsen ...

Mark Webber begint op zaterdag vol goede moed aan de kwalificaties, tot Q2. De wagen van Webber vertoont een probleem met de benzinedruk. Na de kwalificaties blijkt er zo goed als geen brandstof meer aanwezig te zijn in de tank van de Renault-motor. Gevolg: Webber wordt door de FIA van de veertiende naar de laatste plaats verwezen.

Na de kwalificaties haalt het team de wagen van de Australiër uit het gesloten wagenpark om wat aanpassingen door te voeren aan de afstelling, voornamelijk aan de versnellingsbak. Daardoor start Webber vanuit de pitstraat. Na één ronde komt hij binnen om zijn zachte banden te verruilen voor de mediums en zo aan een lange stint te beginnen waarin hij de ene na de andere snelle ronde laat optekenen. Op dat moment komt hij alsmaar dichter en dichter bij teamgenoot Sebastian Vettel, die als negende gestart was.

Wanneer Vettel de pits binnekomt, is het uitkijken naar waar hij zou terecht komen. De Duitser komt pal achter zijn teamgenoot terug de baan op. Ondertussen bevond Webber zich al onder de achtervleugel van Jean-Eric Vergne, die voor Toro Rosso rijdt.

En daar begint het zaakje een vreemde geur te verspreiden. Toro Rosso is het kleine broertje van Red Bull, en we zagen al meerdere malen dat een Toro Rosso rijder de opdracht krijgt om uit de weg te gaan als de grote jongens van Red Bull eraan komen. Die opdracht komt er echter ruim voordien, maar gisteren bleek er geen sprake te zijn van orders tussen de twee zusterteams.

De Fransman had Webber niet zien komen toen de Australiër zijn aanval plaatste, en dus kwam het tot een botsing. De twee gingen wijd, waardoor Sebastian Vettel vrije baan had om te passeren, en bijgevolg meteen twee plaatsen te winnen. Webber beschadigde zijn voorvleugel te erg om door te gaan, en moest dan maar enkele ronden vroeger richting pitstraat. Een nieuwe voorvleugel dus, en gelijk ook vier splinternieuwe mediumbanden.

Halverwege zijn outlap voelt Webber iets vreemds aan de achterkant van zijn wagen. Rechts achteraan bleek het wiel niet vastgemaakt, dus ging Webber aan de kant, en trachtte heel voorzichtig terug naar de pits te rijden. In de haarspeldbocht ging het echter mis, het rechterachterwiel liep van de wagen af, en Webber moest zijn Red Bull parkeren. Opgave nummer twee van het weekend, op identiek dezelfde plaats als tijdens de kwalificaties.

Waarom maakt het team tweemaal in één weekend zo’n beginnersfout, uitgerekend met Webber? En waarom botst hij net met een Toro Rosso, op het moment dat Vettel kwam aansluiten? Op zaterdag had Vettel moeite om de toppers te volgen, terwijl Webber daar wel in slaagde. En uitgerekend dan slaat het noodlot nogal knullig toe. Eén ding staat vast, de relatie tussen het team en Mark Webber is compleet verzuurd, en de vraag die we ons bij deze hele heisa stellen is: “In hoeverre wil Red Bull Webber een duwtje in de rug geven om het team te verlaten, al dan niet vroegtijdig?”

Wat denken jullie over de situatie bij Red Bull? Laat jullie reacties na op onze Facebook-pagina


Geschreven door Kenny Burggraeve

Categorieën: GP van ChinaMark WebberSebastian VettelRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië