“Budgetplafond van 150 miljoen dollar is onhaalbaar voor de grote teams”

07 april 2018 — Volgens Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff is het budgetplafond dat nu op tafel ligt, er is sprake van 150 miljoen dollar, veel te laag.

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

De grote bazen van de Formule 1 presenteerden in Bahrein hun toekomstvisie voor de Formule 1 en daarbij zat ook een vorm van budgetplafond. Er zou daarbij sprake zijn van een budgetplafond van 150 miljoen dollar maar dergelijk plafond is volgens Mercedes-motorsportbaas onwerkbaar voor de grote teams. Bovendien zijn er heel wat kosten die niet inbegrepen zitten in het budgetplafond.

“Het cijfer van het budgetplafond moet in een juist perspectief gezien worden want de marketing, rijders, en heel wat andere zaken zijn uitgesloten,” aldus Toto Wolff tegenover ‘Sky Sports’. “Als constructeur verrichten we heel wat werk voor de power unit waarvan vervolgens ook onze klanten genieten.”

“Dat cijfer is dan ook veel te laag voor de grote teams. Wanneer je het echter in detail bekijkt dan moeten we met Liberty samenwerken en een compromis vinden.”

“Het cijfer dat gezegd wordt is niet haalbaar maar we leven allemaal in dezelfde financiële realiteit en we zullen wel tot een compromis komen.”

Toto Wolff hoopt overduidelijk dat het budgetplafond hoger zal uitvallen dan 150 miljoen dollar. Daarnaast zal veel afhangen van welke kosten er allemaal in rekening dienen genomen te worden bij het berekenen van het budget van 150 miljoen dollar.

“Wanneer je alle extra’s die uitgesloten zijn erbij telt dan kom je waarschijnlijk tot een veel hoger getal dan 150 miljoen dollar, misschien kom je dan aan 250 miljoen dollar en dan lijkt het bedrag niet eens zo gek meer.”

“Mijn hoogste prioriteit is het beschermen van onze structuur en onze mensen. We moeten er rekening mee houden dat we hier al een lange tijd zijn, net als Ferrari, Red Bull en enkele andere grotere teams,” aldus Toto Wolff.

“Je moet vervolgens onder ogen zien hoe we succes voor de Formule 1 kunnen bereiken, de kosten kunnen verminderen, en tegelijkertijd toch een levensvatbaar zakenmodel kunnen hebben zonder dat we sommigen tekort doen.”


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Liberty MediaMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België