Het handboek voor de kwalificaties wordt herschreven

26 april 2011 — Webber die van P18 naar het podium rijdt en Lewis die niet voor pole gaat om zijn banden te sparen en zo de wedstrijd kan winnen. Wat er in China gebeurde was op zijn minst opmerkelijk te noemen en dat geeft voor sommigen aanleiding om nog eens na te denken bij de waarde van een goede kwalificatie.

image

Door de komst van Pirelli zit de onvoorspelbaarheid van de race op het hoogste niveau sinds jaren. Maar na de race, is het nu tijd om de kwalificaties grondig te herbekijken en wat het nut van een polepositie is als je daardoor de strijd op zondag verliest omdat je banden opgebruikt zijn.

Dat overkwam Vettel. De polesitter in China moest het onderspit delven tegen Hamilton die op zaterdag al aankondigde niet voor de pole gegaan te zijn, omdat hij op zondag meer aan een goed stel rubbers zou hebben. En dat bleek op zondag ook geen excuus geweest te zijn. Hamilton won de race.

En ook Vettel’s ploegmaat reed al zijn voorliggers op een hoopje, eenvoudigweg omdat hij banden had kunnen sparen door in Q1 al uit te vallen. Het lijkt erop alsof de waarde van een goede startpositie zwaar onder druk komt te staan. Dat is ook de mening van Red Bull teambaas Christian Horner.

“Nu [met DRS en KERS] kunnen de wagens inhalen en met zo een groot verschil tussen oude en nieuwe banden, zijn we gedwongen om voor elk circuit te gaan evalueren hoe belangrijk het is om op de voorste startrij te staan”, zegt Horner in een interview met de Sunday Times, “onze strategen zullen elke race bekijken hoe we onze weekends gaan structureren.”

“Naargelang de karakteristieken van het circuit en de keuze van de banden, wil je misschien de voorkeur geven aan snelle, nieuwe banden op sleutelmomenten in de race, misschien ten koste van de kwalificaties”, voegt Horner er nog aan toe, “Je moet wel veel inhalen om het te laten werken, maar Mark [Webber] heeft laten zien dat het kan. Je zou bijna kunnen zeggen dat hij met een paar ronden meer had kunnen winnen. En met twee ronden minder had Sebastian dan weer kunnen winnen.”

Nu staat ongetwijfeld Monaco hier niet ter discussie. Op het smalle stratencircuit zal ook met KERS inhalen moeilijk worden en momenteel zou DRS niet toegelaten worden.  Maar wat wij ons ook afvragen, is wat er zal gebeuren als alle topteams die tactiek gaat toepassen?  Krijgen we dan D’Ambrosio op pole?

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België