“Het is cruciaal voor de F1 om nieuwe fans aan te trekken”

14 december 2017 — Volgens Chase Carey, de nieuwe grote F1-baas, moet de Formule 1 een compleet nieuwe generatie fans aantrekken terwijl het tegelijkertijd ook haar oude fanbasis moet zien te plezieren.


Onlangs raakte bekend dat er over het volledige F1-seizoen 2017 meer toeschouwers naar de F1-races gingen kijken. Uiteraard vormen die cijfers maar een deel van het totaal aantal fans die de Formule 1 heeft. Daarnaast zijn er nog de miljoenen fans die de sport volgen via tv, internet en sociale media.

Sinds Liberty Media de sport een klein jaar geleden overnam en Bernie Ecclestone niet langer de F1-baas is proberen de nieuwe eigenaren de sport langzaam aan van koers te doen veranderen en een nieuw pad te doen bewandelen.

Zo worden er tijdens de raceweekends allerlei activiteiten georganiseerd om de raceweekends aantrekkelijker te maken en de sport dichter bij de fans te brengen. Onlangs werd ook een nieuw F1-logo voorgesteld aangezien dat makkelijker te gebruiken zal zijn voor allerlei nieuwe digitale toepassingen in 2018.

Het mag duidelijk zijn, de Formule 1 wil als sport heel wat nieuwe jonge fans aantrekken. Tegelijkertijd is er echter ook de uitdaging om de ‘oude’ fans aan boord te houden.

“Er is die groep fans die vanaf het begin van de Formule 1 gehouden hebben, die ermee opgegroeid zijn,” aldus Carey tegenover het Franse ‘Auto Hebdo’. “Ze vertegenwoordigen de basis van de sport, deze fans zijn essentieel.”

“We hebben echter ook interesse in een nieuw publiek en daarvoor moeten we oplossingen vinden die tegelijkertijd het historische aspect, wat de sport zo speciaal heeft gemaakt, respecteren. Tegelijkertijd moeten we echter nieuwe fans aantrekken.”

“We moeten interesse opwekken bij een compleet nieuwe generatie,” besloot Carey.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Liberty Media

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië