logo
 

Het zomerrapport: Team voor team: Lotus

18 augustus 2015 — Het seizoen is halfweg. Tien races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams uit hun welverdiende vakantie terugkomen en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden.

Lotus schakelde dit jaar over naar Mercedes krachtbronnen en laat de Renault motor achter zich. Heeft dit wel degelijk een voordeel voor Lotus?

image
Lotus:

- Aantal punten: 35 (zesde in constructeurs kampioenschap)
- Romain Grosjean: 23 punten (tiende in WK)
- Pastor Maldonado: 12 punten (veertiende in WK)
- strijd kwalificatie: Romain Grosjean 9-1 Pastor Maldonado
- strijd race: Romain Grosjean 2-1 Pastor Maldonado

De kwalificatie- en racestatistieken zijn exclusief de Grote Prijzen waarbij één van beide rijders niet deelnam of uitviel.

Lotus beëindigde eind vorig jaar haar samenwerking met Renault en ging voor haar motoren in zee met Mercedes. Het hoopte zo om opnieuw vooraan mee te strijden, net zoals in 2012 en 2013. 2014 verliep immers vrij dramatisch voor Lotus. Het team uit Enstone haalde maar tien punten, wat een groot contrast is met de 315 punten die het team behaalde in 2013. Tijd voor iets nieuw dus.

Tot nu toe verloopt het seizoen van Lotus met pieken en dalen. Normaal gezien is de Lotus capabel om steeds te strijden om de punten maar pech voorkomt dat ze op regelmatige basis punten behalen. Tijdens de tien eerste races van het seizoen hebben Romain Grosjean en Pastor Maldonado samen nog maar drie keer de finish gehaald, dit vooral door het uitvallen van Pastor Maldonado. Dit zorgt er dus voor dat, hoewel de Lotus over de nodige snelheid beschikt, het team niet het aantal punten heeft dat het zou wensen.

De Lotus is dan ook niet de meest betrouwbare wagen van het pak. Maar naast technische problemen, zorgden de rijders zelf er ook voor dat ze het einde van de race niet halen. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld, kegelden ze elkaar al in de eerste ronde uit de wedstrijd. Wat opvalt is dat vooral Maldonado vaak het einde van de race niet haalde. Hij kwam in botsing in Australië, China, Bahrein, Groot-Brittannië en Hongarije, waarmee nog maar eens is aangetoond dat Pastor Maldonado een bepaalde aantrekkingskracht uitoefent op de andere F1-bolides. De Venezolaan scoorde enkel punten in Canada en Oostenrijk.

Romain Grosjean daarentegen bewijst wel dat hij een goede rijder is. Ondanks dat hij op vrijdag vaak zijn plaats moet afstaan aan reserverijder Jolyon Palmer, weet hij steeds beter te presteren dan zijn teamgenoot. Op zaterdag is de Fransman Maldonado de baas. Daarnaast wist Grosjean al vijf van de tien races in de punten te finishen, wat aantoont dat Grosjean betrouwbaar is. Maar ook Grosjean maakte zijn fouten, zoals in Canada toen hij Will Stevens aanreed.

Je zou dus kunnen besluiten dat het potentieel van de Lotus met de Mercedes-krachtbron nog niet is getoond. Dit zou tijdens komende races wel eens snel kunnen veranderen. In Spa en Monza is een goede krachtbron immers een must om snel te zijn, en welke krachtbron is er beter dan de Mercedes? Het is nu de bedoeling dat Lotus eens consistent races gaat uitrijden en dan zullen de punten zich vanzelf opstapelen.

Rapport: 65/100

Vorig rapport: Klik hier voor het zomerrapport van Toro Rosso
Volgend rapport: Klik hier voor het zomerrapport van Force India

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: Lotus

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België