image

Hoe verging het de (oude) F1-bekenden tijdens de Indy 500?

29 mei 2017 — Hoe het Fernando Alonso verging tijdens zijn uitstap naar de Indy 500 hebt u HIER al kunnen lezen maar er reden ook andere oude bekenden mee, een overzicht.

TAKUMA SATO (Winnaar – Andretti Autosport)

Beginnen doen we al meteen met de winnaar van gisteren. De nu 40-jarige Japanner reed in de Formule 1 tussen 2002 en 2008 voor achtereenvolgens Jordan, BAR en Super Aguri. Sinds 2010 is hij actief in de IndyCar Series en zijn overwinning van gisteren is pas zijn tweede sinds hij in de Verenigde Staten racet.

In 2012 was hij er al eens dichtbij geweest maar in de laatste ronde parkeerde hij zijn bolide in de muur nadat hij de latere winnaar Dario Franchitti wou aanvallen in de strijd voor de koppositie. Deze keer kon hij de boel wel heel houden en bezorgde Andretti Autosport de derde overwinning in vier jaar op “The Brickyard.”

MAX CHILTON (Vierde - Chip Ganassi Racing)

Chilton was fulltime aan het werk bij Marussia in de Formule 1 tijdens de jaren 2013 en 2014. Zijn beste resultaten waren twee dertiende plaatsen in de Grote Prijzen van Australië en Bahrein in 2014. Eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat er met de Marussia-bolides weinig meer eer te behalen viel. In 2015 zette hij een stapje terug en ging in de Indy Lights, een ontwikkelingsklasse voor de IndyCar series, racen.

Sinds 2016 zit hij aan het stuur bij Chip Ganassi Racing en verder dan een zevende plaats was de Brit tot voor gisteren nog niet geraakt. Gisteren meldde hij zich, met de hulp van wat opgaves en crashes, in de voorste gelederen en acht ronden voor het einde was hij zelfs nog de leider van de race. Chilton moest echter brandstof sparen en werd nog door drie auto’s ingehaald om zo toch op een knappe vierde plaats de race te beëindigen.

JUAN PABLO MONTOYA (Zesde – Team Penske)

Montoya was in 1999 al kampioen geworden in de Verenigde Staten voor hij overstapte naar de F1 waar hij tussen 2001 en 2006 reed voor de teams van Williams en McLaren. Met zeven overwinningen en dertien poles in die tijdspanne kunnen we rustig stellen dat de Colombiaan het uitstekend gedaan heeft in de F1, zeker als je weet dat in die periode ene Michael Schumacher in zijn Ferrari de sport domineerde. Hij keerde in 2006 de F1 de rug toe om in de NASCAR aan de slag te gaan.

Vanaf 2014 ging hij weer in de IndyCar Series aan de slag voor Team Penske en in 2015 werd hij tweede in het kampioenschap. Vorig jaar liet Penske weten niet meer te rekenen op de diensten van de Colombiaan voor het seizoen 2017 maar Montoya wist toch nog een contract voor de Indy 500 uit de brand te slepen.

De winnaar van de Indy 500 in 2000 en 2015 moest als achttiende aan de race beginnen en na een ongelukkige pitstop werd hij verder achteruit geslagen in de stand. Na de laatste stop en wat aanpassingen aan de setup van de auto kon de Colombiaan fraai terugvechten tot een zesde plaats.
ALEXANDER ROSSI (Zevende – Andretti Herta Autosport)

Over de Formule 1-carrière van Rossi kunnen we vrij kort zijn. In zijn periode als testrijder voor Caterham tussen 2012 en 2014 mocht hij drie keer in actie komen op vrijdag. Daarna stapte hij in dezelfde hoedanigheid over naar Manor en in 2015 maakte hij zijn racedebuut in Singapore, met een 14de plaats als resultaat. Datzelfde seizoen reed hij nog vier races voor Manor en vorig seizoen was hij één van de kandidaten om Haryanto te vervangen bij Manor. Toen liet hij echter weten dat hij zich op zijn carrière in de IndyCar wilde concentreren.

Dat heeft hij met succes gedaan want vorig jaar won hij als rookie de Indy 500. Dit jaar kwalificeerde de Amerikaan zich als derde en reed een groot deel van de race in de voorste gelederen maar na een mislukte pitstop zat er niet meer in dan een zevende plaats.

SEBASTIEN BOURDAIS (DNS – Dale Coyne Racing)

Toen de Fransman in 2008 bij Torro Rosso ging rijden aan de zijde van Sebastian Vettel waren de verwachtingen hooggespannen want tussen 2004 en 2007 schreef hij vier maal het Champ Car kampioenschap op zijn naam. Na anderhalf seizoen trok Bourdais de deur in Faenza al achter zich dicht, zijn contract werd beëindigd omdat volgens Franz Tost de Fransman de verwachtingen namens het team niet had kunnen inlossen. Na zijn F1-periode is Bourdais in verschillende raceklasses actief geweest waaronder het WEC en de Le Mans series en sinds 2011 ook terug in de IndyCar series.

Dit jaar stond Bourdais niet aan de start omdat hij vorige week zwaar crashte tijdens de kwalificaties maar gisteren verscheen hij op krukken in Indianapolis om te melden dat hij hoopt om herstelt te zijn tegen 17 september om nog deel te kunnen nemen aan de laatste race van het IndyCar-seizoen.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Alexander RossiMax ChiltonSebastien Bourdais

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: