Honda boekt grote vooruitgang met F1-motor door achterpoortje in reglement

29 juni 2020 — Bij Red Bull en AlphaTauri kunnen ze tijdens de eerste race in Oostenrijk meteen op een serieuze motorupdate van Honda rekenen en dat hebben ze te danken aan een achterpoortje in het reglement dat Honda benutte.

Honda was dankzij een ingenieuze zet immers in staat om de voorbije weken gewoon door te werken aan de ontwikkeling van haar F1-motor, dit ondanks dat de Formule 1 heel wat beperkingen oplegde.

Zo moesten F1-teams verplicht een aantal weken hun fabrieken sluiten. Ook motorfabrikanten moesten, weliswaar voor een kortere periode, hun werkzaamheden stilleggen maar er was een achterpoortje waarvan Honda handig gebruik maakte.

Volgens artikel 21.10 van het sportief reglement kon er immers een uitzondering gemaakt worden voor landen waar de wet- en regelgeving een andere sluitingsperiode voorschrijft. De verplichte sluiting van de fabriek mocht dan verplaatst worden naar een andere periode in het jaar.

Honda kende daardoor het geluk dat het in het Japanse Sakura gewoon kon doorwerken en dat is belangrijk want de motor waarmee in het begin van het seizoen wordt gereden vormt de basis voor de rest van het seizoen. Er mag immers slechts één zogenaamde ‘performance upgrade’ doorheen het seizoen plaatsvinden.

Het doorontwikkelen van de F1-motoren wordt voor een groot deel teruggeschroefd en daarom is het zo belangrijk om met een zo performant mogelijke motor aan het seizoen te beginnen. Honda zou door de doorontwikkeling een serieuze stap vooruit gezet hebben, zowel wat performance als betrouwbaarheid betreft.

De concurrentie stond erbij en keek ernaar en voelt zich ongetwijfeld onrecht aangedaan. Honda zal later dit jaar immers de verplichte sluiting kunnen toepassen zonder daar veel nadeel van te ondervinden.

image

Verwante nieuwsitems

image

F1Journaal Specials

GP van België