logo
 

“Honda had vijf jaar nodig voor haar dominantie, waarom zou het nu anders zijn?”

02 augustus 2015 — McLaren-Honda, er werd veel verwacht van de samenwerking tussen beide legendarische merken, maar tot dusver blijven we op onze honger zitten. Volgens voormalig F1-piloot Stefan Johansson is dat echter niet verwonderlijk.

image
Toen McLaren en Honda aankondigden dat ze opnieuw zouden gaan samenwerken werd er uiteraard verwezen naar de periode aan het einde van de jaren tachtig en begin de jaren negentig. McLaren-Honda domineerde de Formule 1 gedurende meerdere jaren maar daarvan is momenteel helemaal geen sprake.

Bij McLaren-Honda is men bezig aan de enorm lange en moeilijke weg richting de top van de Formule 1 en dat is volgens Stefan Johansson, zelf voormalig F1-piloot, een logisch gevolg. Volgens Johansson mag men niet verwachten dat McLaren-Honda meteen of zelfs op korte termijn aan de top zal meedraaien. Johansson verwijst naar de dominantie die McLaren-Honda in het verleden kende, ook daaraan ging een lange weg vooraf.

“Iedereen blijft het maar hebben over de ‘gouden tijden’ die McLaren-Honda kende, toen ze gedurende meerdere jaren met Alain Prost en Ayrton Senna de vloer met iedereen aanveegden,” aldus Johansson. “Wat de mensen echter vergeten is dat die succesvolle samenwerking er pas kwam nadat ze allebei al vijf jaar in de Formule 1 samenwerkten en de motor ontwikkelden die toen zo succesvol werd.”

Johansson reed zelf in 1983 met een Honda V6-motor achterin zijn Spirit F1-bolide.

“Tijdens de begindagen ging het helemaal niet vlot. Ik weet dat enorm goed omdat ik met de eerste wagen reed waarmee Honda in 1983 in de Formule 1 kwam. De situatie met Spirit verschilde niet veel met de situatie vandaag de dag.”

“Ik grapte toen dat ik met mijn fysieke trainingen tijdens de week stopte omdat ik tijdens de raceweekends meer dan voldoende trainde omdat ik telkens na een ontplofte motor richting de pits moest lopen om met de reservewagen de sessie af te werken. Uiteindelijk slaagden ze erin om alles in orde te krijgen en domineerden ze de Formule 1 alvorens ze besloten om eruit te stappen,” besluit Johansson.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: HondaMcLaren

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België