“Honda lijkt harder geraakt door verbod ‘party mode’ dan Mercedes, Ferrari en Renault”

06 september 2020 — Is Honda het grootste slachtoffer van het verbod op de zogenaamde 'party mode' in de Formule 1?

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Honda Racing F1 (@hondaracingf1) op

In de aanloop naar het raceweekend in Monza werd er druk gespeculeerd over de gevolgen van het verbod op de ‘party mode’. Zou Mercedes serieus moeten inboeten? Of zouden de krachtsverhoudingen toch enigszins gelijk blijven?

Na afloop van de kwalificatie voor de GP van Italië kunnen we proberen de eerste conclusies te trekken, iets wat ook journalist Peter Windsor heeft geprobeerd. Windsor heeft het onder andere over de teleurstellende vijfde tijd van Max Verstappen tijdens de kwalificatie.

“Het lijkt alsof Verstappen geen schone ronde heeft gehad en meestal in het verkeer zat. Op zich is dat vreemd want Red Bull is normaal erg goed daarin,” aldus Windsor in zijn terugblik op de kwalificatie.

Er is volgens Windsor mogelijk echter meer aan de hand. Volgens hem zijn de krachtsverhoudingen tussen de teams met motoren van Mercedes, Renault en Ferrari ongeveer dezelfde en is het Honda dat op het circuit van Monza terrein moet prijsgeven.

“Zou het kunnen dat de Honda-motor erger geraakt wordt door de nieuwe regels dan Ferrari, Mercedes en Renault?” probeert Peter Windsor de nieuwe krachtsverhoudingen in te schatten.

“We hadden gedacht dat Mercedes erg geraakt zou worden maar dat is duidelijk niet zo. Het lijkt dat de Honda-motor het hardst wordt geraakt.”

Hieronder de video waarin Peter Windsor terugblikt op de kwalificatie in Monza:

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België