logo
 

Honda: “Motorconcept blijft hetzelfde in 2018”

21 juli 2017 — De Japanse motorenbouwer en partner van McLaren, is niet van plan om het ontwerp van haar power unit volledig op de schop te werpen voor 2018.


Het behoeft geen uitleg dat, sinds de terugkeer in de F1 in 2015, het niet allemaal op rolletjes heeft gelopen voor Honda. In 2015 keerden de Japanners terug in Formule 1 als motorenleverancier en partner van McLaren.  Op vraag van de Engelse renstal deden ze dat met een uiterst compacte motor maar dat bleek, op zijn zachtst gezegd, geen succes te zijn.

De Japanners hadden voor dit jaar een meer conventioneel ontwerp voorzien maar de resultaten blijven uit en we mogen tot dusver gerust spreken over een rampzalig seizoen van de Engels-Japanse formatie. Toch heeft Yusuke Hasegawa, topman van Honda, er nog alle vertrouwen in dat het met dit ontwerp moet lukken om Mercedes en Ferrari bij te benen.

“Dit jaar zijn we met een nieuw concept gekomen, dus kunnen we bijna terug spreken over ‘jaar 1,’” vertelt de Japanner. “Ons doel is natuurlijk om de power unit gedurende 2018 en hopelijk ook 2019 op alle vlakken zodanig te ontwikkelen zodat we op het niveau van Mercedes en Ferrari komen.”

Met het nieuwe concept is het volgens Hasegawa beter mogelijk om de power unit door te ontwikkelen want daar wrong het schoentje volgens de Japanner bij het oude ontwerp. Dat was dan ook de grootste reden om dit jaar met een nieuwe power unit op de proppen te komen.

Op de testbank werd het al snel duidelijk dat de motor een paar problemen op het vlak van betrouwbaarheid had maar dat is niet ongewoon. Eens de motor achterin de McLaren lag doken er nog bijkomende problemen op.

“Er zijn dingen die je op een testbank moeilijk kan testen,” aldus Hasegawa. “De olietank is daar één ding van. Het is moeilijk om dezelfde omstandigheden te simuleren zoals die in de auto zullen zijn. Natuurlijk proberen we daar rekening mee te houden tijdens het testen maar soms draaien de dingen toch nog anders uit, daarom hadden we problemen met de olietank.”

“Dan waren er ook nog de trillingen van de auto,” gaat de Japanner verder. “Op een testbank is er veel minder sprake van trillingen dan wanneer de motor achterin de auto ligt en er een versnellingsbak aan gekoppeld is. We hadden wel voorzien dat er meer trillingen zouden zijn in de auto maar we hebben dat blijkbaar toch wat onderschat.”

Hasegawa verliest er de moed niet bij en ziet de toekomst hoopvol tegemoet. Hij denkt dat ondanks alle tegenslagen en problemen een goede basis heeft om op verder te werken.

“We moeten blijven ontwikkelen,” vertelt Hasegawa. “Natuurlijk zijn de prestaties en de resultaten het belangrijkste maar het is ook een leerproces voor de toekomst. In tegenstelling tot vorig jaar weten we nu dat we volgend jaar hetzelfde ontwerp hebben om door te ontwikkelen en kunnen we blijven werken. Het vorige in acht genomen zijn we nu al bezig met volgend seizoen.”

Geschreven door Tom Schots

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: HondaMcLaren

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België