Honda stapt in Mexico terug over op oude motorspecificatie

26 oktober 2018 — De voorbije twee races maakte Toro Rosso gebruik van een verbeterde specificatie van de Honda-motor, in Mexico wordt echter teruggekeerd naar een oude motorspecificatie.


Het Autodromo Hermanos Rodriguez, waarop de GP van Mexico wordt verreden, ligt meer dan 2,2 kilometer boven zeeniveau. Daardoor is de lucht veel ijler dan op andere F1-circuits en dat zorgt voor een andere belasting van de F1-motoren.

Het verbrandingsproces in de F1-motoren wordt door de ijlere lucht ernstig beïnvloed en de turbo moet daardoor veel harder werken dan op de andere circuits. Een turbo die veel harder moet werken kan gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid van een motor en daarom heeft Honda in samenspraak met Toro Rosso beslist om terug te keren naar een oudere motorspecificatie.Terugkeren naar de oudere motorspecificatie kan zonder het ondergaan van een bestraffing.

Toch zal Pierre Gasly echter een gridpenalty krijgen. Er werd door Honda immers een probleem vastgesteld bij de aangepaste motor waarmee Gasly in Austin reed. De motor werd teruggestuurd naar het hoofdkwartier van Honda en er werd besloten om aan het begin van de eerste oefensessie een nieuwe spec 3-motor te monteren in Gasly zijn wagen.

Na een zogenaamde ‘shakedown’ werd de nieuwe spec 3-motor terug vervangen en Gasly kreeg vervolgens dezelfde oudere motorspecificatie als Brendon Hartley. Door het inzetten van de nieuwe spec 3-motor heeft Gasly nu voldoende motoren om het seizoen verder af te werken.

Pierre Gasly kon door de werkzaamheden aan zijn motor geen tijd neerzetten tijdens de eerste oefensessie. Tijdens de tweede oefensessie zouden we hem normaal wel in actie moeten zien komen met de oudere Honda-motor.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Brendon HartleyPierre GaslyToro Rosso

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België