Honda zkt. klant

31 juli 2017 — Honda laat weten dat het gesprekken voert met andere teams nadat hun overeenkomst om klanten motoren te leveren aan Sauber op niets is uitgedraaid.


Door het afhaken van Sauber is Honda op dit moment alleen verbonden aan McLaren voor het seizoen 2018. Het behoeft echter geen uitleg dat die samenwerking serieus onder druk staat want het geduld van McLaren is op, zoveel is duidelijk. Het is een publiek geheim dat de Engelsen andere opties aan het bekijken zijn, hoewel dat zowel Ferrari en Mercedes al laten weten hebben dat ze in 2018 geen motoren zullen leveren aan McLaren.

De Japanners zouden er graag nog een team bij willen omdat ze denken dat de data die ze daarmee kunnen vergaren wel eens nuttig zou kunnen zijn in hun samenwerking met McLaren. Geruchten doen de ronde dat Honda zijn pijlen op Toro Rosso gericht heeft, hoewel ze in Faenza een overeenkomst met Renault hebben voor 2018.

Honda Motorsport manager Masashi Yamamoto vertelt tegenover ‘motorsport.com’ dat ze in gesprek zijn met bepaalde teams om klanten motoren te leveren maar hij beseft ook dat het nogal kort dag wordt en dat het waarschijnlijk niet meer zal lukken voor 2018.

“We doen nog steeds ons best om een deal rond te krijgen voor volgend jaar maar we beseffen dat dat moeilijk wordt,” aldus Yamamoto. “Als het niet lukt willen we gewoon bij McLaren blijven en dan in 2019 er een klantenteam bij nemen.”

Tot zover wat Honda wil. Kwatongen beweren dat een overeenkomst van Honda met Toro Rosso ook zou kunnen betekenen dat McLaren krachtbronnen van Renault zal gaan gebruiken in de toekomst. Renault had al laten weten dat ze geen vier teams van motoren wil voorzien en als McLaren van motorleverancier wil veranderen moet het dus hopen dat één van de klanten van Renault afhaakt.

Yamamoto is er gerust in en benadrukt dat een succesvolle samenwerking met McLaren de absolute prioriteit heeft.

“We voelen nog steeds dat we allebei naar hetzelfde doel toewerken en dat McLaren er nog steeds alles aan doet om deze samenwerking succesvol te maken,” zegt de Japanner. “Het is namelijk niet zo dat wij niet in staat zijn om goede motoren te leveren maar het is wel zo dat we tot nog toe niet hebben kunnen voldoen aan de verwachtingen van deze samenwerking.”

Gevraagd naar de redenen waarom de Sauber-deal op niets uitdraaide was Yamamoto vrij kort. Hij zei dat sinds het ontslag van Monisha Kaltenborn, als teambaas van de Zwitserse formatie, de sfeer helemaal omsloeg.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: HondaMcLaren

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: