“Ik ben verantwoordelijk voor wat er in Abu Dhabi gebeurd is”

10 september 2011 — Iedereen herinnert zich ongetwijfeld nog de gebeurtenissen van 14 November 2010. Eén van de spannendste seizoenen van de laatste jaren in de koninginneklasse van de autosport ontaardde in een sprookje voor Sebastian Vettel. Fernando Alonso greep net naast zijn derde wereldtitel en had minder geluk. Chris Dyer neemt tien maanden later alle schuld op zich.

Gedurende bijna een jaar leek Chris Dyer wel van de aardbodem verdwenen. Hij nam in Abu Dhabi de beslissing om Fernando Alonso na zestien ronden te laten pitten. Een grote blunder, zo bleek achteraf. Na het mislopen van de wereldtitel belandde hij op de schopstoel bij de Italiaanse renstal.Op het circuit van Monza, heilige grond voor de Italiaanse Tifosi, kwam hij echter terug boven water.

“Wat er toen gebeurd is is sport, niets meer of minder dan dat. Het is de eerste keer sinds Abu Dhabi dat ik nog eens in de paddock verschijn,” verklaarde Chris Dyer aan enkele journalisten van de Spaanse sportkrant Marca. Chris Dyer wenstte niet over zijn ex-team te praten. Of toch niet al te veel.

“Kijk, we zijn een team en we nemen beslissingen als een team., maar op het einde was ik verantwoordelijk voor de beslissingen die door het team genomen werden. Een baas is altijd verantwoordelijk en de pitstop in Abu Dhabi was mijn verantwoordelijkheid. Wij zijn niet dom, we nemen geen beslissingen voor het plezier. Op het moment dat we dat beslisten dachten we dat dit simpelweg het beste was, we dachten dat dit ons de beste kans ging geven om het benodigde resultaat te behalen.”

Fernando Alonso moest als vierde eindigen. Na zijn pitstop kwam hij echter vast te zitten achter Vitaly Petrov waardoor hij slechts als zevende over de eindstreep kwam.

“Fernando kende de situatie en wist wat we de rest van de race gingen doen. We hebben nog nooit in het midden van een race opgegeven. Er was geen discussie tussen ons zonder dat we over de verschillende opties praatten die ons door de pitmuur gegeven werden, zoals altijd het geval is trouwens. We namen de beslissing om te pitten en we deelden dit mee aan Fernando en hij deed zijn pitstop. Niemand werd gedwongen om iets te doen dat hij niet wou. Iedereen dacht dat dit hetgene was dat we moesten doen en we deden het. Achteraf gezien bleek dit jammer genoeg niet het juiste te zijn.”

Dergelijke fouten moeten in de toekomst uiteraard vermeden worden als je nog wereldtitels wil winnen. Heeft Chris Dyer de race opnieuw bekeken om uit zijn fouten te leren en ze zo in de toekomst te vermijden?

“Ik heb de race niet opnieuw bekeken. Het heeft geen nut om het opnieuw te beleven. In de eerste weken na de race heb ik hard gewerkt om te kunnen begrijpen wat er gebeurd is, om te weten wat we moesten doen om onze vorm te verbeteren en om dergelijke fouten in de toekomst te vermijden. Je herleeft de race niet opnieuw zonder dat je het “waarom?” ervan begrijpt, zonder je af te vragen wat we beter konden doen en hoe je het in de toekomst zou kunnen verbeteren. Dit is hoe je jezelf verbetert in de F1, elke beslissing grondig analyseren.”

In zijn carrière heeft Chris Dyer het al drie keer meegemaakt dat de beslissing over het kampioenschap in de laatste race valt. Hij heeft in zijn carrière dus genoeg ervaring opgedaan om te weten wat je in dergelijke situaties moet doen.

“Eén van de redenen waarom je in deze sport werkt is dat je nooit weet hoe het gaat aflopen en je moet voorbereid zijn op elke gebeurtenis. In 2007 had Kimi heel veel geluk en het jaar erna viel het geluk aan de andere kant. Vorig jaar was opnieuw een slechte ervaring maar in de F1 doe je in zekere zin elke week een slechte ervaring op. Elke race heeft dingen die je achteraf bekeken zou veranderen om te verbeteren. Soms is het echter heel ingewikkeld zoals in Abu Dhabi het geval was. “

Chris Dyer is nog steeds gepassioneerd door de Formule 1. Hoe ziet zijn toekomst er echter uit? Er wordt immers geroddeld dat hij bij Mercedes wel eens de raceingenieur van Michael Schumacher zou kunnen worden, zoals tussen 2003 en 2006 het geval was.

“Ik werk als sinds December niet meer voor Ferrari. Er was eerst sprake om voor mij binnen het team een nieuwe positie te zoeken maar op het einde beslisten we om onze samenwerking stop te zetten. Het kan zijn dat ik in de toekomst opnieuw opduik in de F1, wie weet…”


image

Verwante nieuwsitems

image

F1Journaal Specials

GP van België