“Ik voel me nog steeds verantwoordelijk voor de dood van Ayrton Senna”

05 november 2017 — Adrian Newey, momenteel chief technical officer bij Red Bull, voelt zich naar eigen zeggen nog steeds schuldig over de crash van Ayrton Senna in 1994. De Braziliaanse F1-legende overleed op het circuit van Imola aan de gevolgen van de crash.


In zijn autobiografie ‘How to Build a Car’ die eerder deze week werd gepubliceerd geeft Adrian Newey te kennen dat hij zich nog steeds voor een deel verantwoordelijk voelt voor de crash en het daarmee gepaard gaande overlijden van Ayrton Senna.

Senna crashte nadat hij in de Tamburello-bocht plots naast de baan ging. Lange tijd werd tijdens het onderzoek gefocust op de stuurkolom van de Williams FW16 waarmee Senna reed. Die stuurkolom was voorafgaand aan de race aangepast en geherpositioneerd, iets waarvan Adrian Newey nog steeds spijt heeft.

Aanvankelijk werd gedacht dat de stuurkolom aan de basis lag van het breed gaan van Senna maar uit onboard-beelden van Michael Schumacher, die achter Senna reed op het moment van de crash, kon besloten worden dat de stuurkolom er niet voor gezorgd had dat Senna naast de baan terecht kwam.

De videobeelden overtuigden Newey ervan dat de stuurkolom niet aan de basis lag van de crash maar Newey meent nog steeds dat de stuurkolom nooit op de wagen mocht geplaatst geweest zijn.

“Los van het feit of de stuurkolom al dan niet het ongeval heeft veroorzaakt of niet, het blijft een onderdeel dat slecht ontworpen werd en nooit op de wagen mocht geplaatst worden,” aldus Newey. “Ik was één van de topmensen in een team dat een wagen heeft ontworpen waarin een geweldig iemand is omgekomen.”

Volgens Newey werd met een Williams FW16 een wagen ontworpen die aerodynamisch niet goed was. Senna pushte de wagen op en over de limiet in zijn strijd met Michael Schumacher.

“Waarover ik mij het meest schuldig voel is het feit dat ik de aerodynamica van de wagen verknoeid heb,” schrijft Newey in zijn autobiografie. “Ik heb de omschakeling van een actieve ophanging terug naar een passieve ophanging verknoeid. Ik heb een wagen ontworpen die aerodynamisch instabiel was.”

“Ayrton probeerde dingen met de wagen te doen waartoe hij niet in staat was,” aldus Newey. “Of hij nu al dan niet een lekke band kreeg, hij reed langs de binnenkant van de bocht en dat in een wagen die aerodynamisch onstabiel was. Dat maakte dat de wagen moeilijk onder controle te houden was, zelfs voor hem.”

“Ik zal me altijd voor een deel verantwoordelijk achten voor de dood van Ayrton, maar niet schuldig,” besluit Newey.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Williams

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: