Interview met Paul Hembery

27 augustus 2013 — Tijdens het weekend van de GP van België had F1journaal.be een interview met Paul Hembery in de motorhome van Pirelli.

image
De motorsportdirecteur van Pirelli maakt bijna altijd een ontspannen indruk en dat was ook in Spa-Francorchamps opnieuw het geval.  Een ontspannen verwelkoming en dito glimlach, dat was de manier waarop Paul Hembery ons begroette, ook al was er op vrijdag even commotie door de bandenproblemen tijdens de oefensessie. De oorzaak was echter snel gevonden en bleek dus niet bij Pirelli te liggen.

Hoe voelt het om in die vreemde situatie te zitten waarbij Pirelli nog steeds niet als officiële bandenleverancier voor 2014 is aangeduid?
“Er is een overeenkomst met alle teams, op één team na, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Er is echter geen vast kader dat gevolgd wordt om een bandenfabrikant aan te duiden. Ook wij verblijven op dat vlak dus in het ongewisse we hebben trouwens een akkoord met de FOM dat we nu aan de FIA gaan voorleggen.”

Wat zijn de vooruitzichten en plannen voor 2014?
“In 2014 willen we ons low profile opstellen. Er zal volgend seizoen veel meer over allerlei andere zaken moeten gepraat worden dan over de banden. Het is voor de eerste keer in jaren dat de jongens van de motoren zich eens kunnen profileren. Hier hebben ze echt naar uitgekeken. De voorbije jaren was er immers de motorenbevriezing.”

“We willen ons voor 2014 met de banden dan ook meer conservatief en afwachtend opstellen dan dit seizoen. We willen uiteraard niet opnieuw terugkeren naar de races die op processies lijken en geen spektakel opleveren. Want dat is wat de fans willen, dat is wat de FIA ons ook gevraagd heeft: spektakel en daar dragen we ook dit seizoen ons steentje bij toe.”

“Men vroeg ons dan ook om banden te maken die sneller verslijten en voor verschillende strategische mogelijkheden zorgen. Indien we willen kunnen we ook erg duurzame banden maken, banden die zeer lang meegaan, maar dat is niet wat men ons gevraagd heeft. We hebben al races gehad waarbij er maar één pitstop was, maar dat is niet meteen de bedoeling. Fans willen pitstops zien, fans willen spektakel zien en dat willen we hen ook geven.”

Wanneer de geruchten over een terugkeer van Michelin in de Formule 1 aan bod komen heeft Paul Hembery daar het volgende over te zeggen.
“Wij zijn reeds vier maanden geleden met de ontwikkeling van de banden voor 2014 begonnen.  Banden zijn niet iets dat je op één, twee, drie kan ontwikkelen, toch niet wanneer ze goed moeten zijn. Het zou dan ook niet verstandig zijn om nu nog voor een andere bandenleverancier te opteren. Wanneer je eventueel voor een andere bandenleverancier wil kiezen dan moet die discussie veel vroeger gehouden worden.”

Zijn het dan geruchten die iemand in de Formule 1 wil verspreiden om druk uit te oefenen op Pirelli.
“Ik denk niet dat we het zo moeten zien want Pirelli heeft de sport niet nodig. Akkoord het is een mooi visitekaartje voor Pirelli, maar de Formule 1 heeft een bandenleverancier zoals Pirelli nodig, Pirelli heeft de Formule 1 niet nodig. Wanneer Pirelli niet actief is in de Formule 1 dan zal het nog steeds blijven bestaan. Pirelli maakt banden voor het betere segment en ook binnen tien jaar of vijftig jaar zal Pirelli nog banden maken, of het nu in de Formule 1 aanwezig is of niet maakt daarvoor niet uit.”

Volgens Paul Hembery hebben de teams ook geen voordeel aan een bandenoorlog en staan ze er niet voor open.
“Eerst en vooral staat het reglement geen bandenoorlog toe. De reglementering in 2014 is voor de banden op dat vlak hetzelfde als dit seizoen, er is maar één bandenleverancier in de Formule 1. De teams willen bovendien geen bandenoorlog. Het kost verschrikkelijk veel geld en ze hebben geen invloed op de ontwikkeling van de banden.  Ik denk ook niet dat er een bandenoorlog komt.“

“Een bandenoorlog is bovendien niet de juiste beschrijving want het doet vermoeden dat de Formule 1 alleen rond de banden draait.  De laatste keer dat we een zogenaamde bandenoorlog hadden heeft één van beide de sport verlaten. Een bandenoorlog duurt in het beste geval enkele jaren. Het verschil wordt hoofdzakelijk door de wagens gemaakt. Je gaat niet door de band die je op een wagen monteert ervoor zorgen dat een wagen van achteraan de grid opeens vooraan komt te staan.”

Hoe concreet was het idee van bredere banden?
“Wat 2014 betreft hadden we inderdaad een voorstel gedaan voor banden met andere dimensies, maar dat komt er voorlopig niet. Al ligt dat nog wel op tafel voor 2015 of daarna. We moeten eerst zien wat onze bandenspecificaties in 2014 zullen geven.  Wat de effecten van de reglementswijzigingen en de nieuwe motoren zijn.”

Hoe sta je tegenover nieuwe media zoals Twitter en Facebook? Jij en Pirelli zijn er immers erg actief op.
“Nieuwe media zoals Twitter en Facebook zijn inderdaad interessant, maar ze stellen veel vaker iets negatief in de kijker dan iets positief. Vergelijk het met wanneer er iets gebeurt met mijn favoriete voetbalclub. Wanneer het negatief is dan zijn er misschien 5 000 berichten terwijl er waarschijnlijk amper 1 000 zijn wanneer er iets positief gebeurt. Maar zo zitten de mensen nu eenmaal in elkaar. Dat was ook zo rondom de gebeurtenissen in Silverstone.”

“Ook nu waren er naar aanleiding van de gebeurtenissen tijdens de oefensessies in Spa-Francorchamps meteen reacties van de teams en fans over de gebeurtenissen tijdens de oefensessies maar we hebben duidelijk kunnen communiceren wat de oorzaak was. Dat is dan weer het voordeel van sociale media.”

Bedankt voor het interview ...

image

Verwante nieuwsitems

image

F1Journaal Specials

GP van België