logo
 

“Ja, de nieuwe banden van Pirelli hebben Red Bull geholpen”

28 december 2013 — Het werd reeds door velen gesuggereerd en ook heel wat insiders zijn bovenstaande mening toegedaan, maar nu geeft ook Adrian Newey zelf toe dat de wijziging in bandencompounds die Pirelli halverwege het seizoen doorvoerde in het voordeel van Red Bull was.

image
Tijdens een interview met Autosport liet Red Bull-ontwerper Adrian Newey duidelijk verstaan dat het kampioenschap in het voordeel van Red Bull beslecht werd door de gewijzigde bandencompounds die Pirelli halverwege het seizoen introduceerde.

“Tijdens het begin van het seizoen zat alles dicht op elkaar. Ferrari startte erg sterk en ook Mercedes kwam erg sterk opzetten. Toen het augustus werd waren we van mening dat het enorm moeilijk zou worden,” zei Adrian Newey tegenover Autosport.

“Vervolgens maakten we enkele verbeteringen aan de wagen en moest Pirelli teruggaan naar de banden uit 2012. Die bleken veel beter bij onze wagen te passen en alles kwam in onze handen terecht.”

“Die wijziging van banden heeft ons overduidelijk geholpen, waarschijnlijk zelfs meer dan enkele van onze concurrenten,” voegde Newey er nog aan toe.

De wagen van Red Bull kon begin dit seizoen veel minder goed overweg met de banden. Het team had in tegenstelling tot teams zoals Lotus en Ferrari minder goed geanticipeerd op de bandencompounds en specificaties die het voor het seizoen 2013 had gekregen ter voorbereiding van haar wagens. Het zorgde ervoor dat Red Bull haar sterke punten van de voorbije seizoen verloor, ook al bleef het met haar wagen voor 2013 daar volop op inzetten. Pas toen de banden naar de 2012 -specificaties werden aangepast kon Red Bull domineren als nooit tevoren.

“Ons voordeel op het vlak van prestaties lag steeds in de bochten met hoge snelheid en het remmen na een lang recht stuk, wanneer je dus maximaal de banden belast,” aldus Newey . “Wanneer je dan een band hebt die redelijk fragiel is en niet met die hoge belasting overweg kan dan is duidelijk waarom je dit seizoen minder van dat voordeel kon profiteren.”

Er kwam enorm veel kritiek op Red Bull omwille van het feite dat het druk had uitgeoefend op Pirelli om haar banden aan te passen, wat uiteindelijk ook gebeurde. De teams die hun wagens wel goed rondom de nieuwe bandencompounds hadden gebouwd zouden daardoor bestraft worden en flink nadeel hebben ondervonden. Adrian Newey is het daarmee echter niet eens. Hij is niet akkoord dat teams zoals Ferrari, Lotus en Force India daardoor benadeeld werden.

“Er speelde overduidelijk heel wat politiek mee, met enkele teams die lobbyden om bij de bandencompounds van 2013 te blijven. Ze baseerden zich op het feite dat zij briljant waren geweest bij hun ontwerp rondom de banden voor 2013,” aldus Newey. “We spelen allemaal het spelletje mee maar we weten dat dit dikke zever was want niemand wist hoe de banden gingen reageren.”

Volgens Newey hadden sommige teams simpelweg geluk terwijl anderen dan weer pech kenden. Red Bull behoorde volgend Newey overduidelijk tot die laatste categorie.

image

Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: PirelliRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië