logo
 

Kimi Räikkönen test Halo-veiligheidssysteem: “Zichtbaarheid is OK”

03 maart 2016 — Kimi Räikkönen heeft vandaag in zijn Ferrari op zijn laatste testdag in Barcelona de snelste tijd gereden . Daarnaast was de eer ook aan de Fin om het Halo-systeem uit te testen.


Het Halo-systeem moet het hoofd van de rijders in de Formule 1 beveiligen. De FIA is sinds lange tijd al op zoek naar een goed systeem om het hoofd van de rijder beter te beschermen. Er lagen al een aantal concepten op tafel en vandaag werd er een van deze systemen getest op de wagen van Kimi Räikkönen. Ferrari plaatste op de derde testdag van de tweede testweek in Barcelona het veiligheidssysteem op hun wagen en Räikkönen reed vervolgens één installatieronde met het Halo systeem.

Ferrari liet vandaag nog weten dat Kimi Räikkönen tevreden was over de zichtbaarheid. Het Halo systeem wordt immers met een balk bevestigd voor het hoofd van de rijder, wat het zicht kon belemmeren. Maar de koele Fin raporteerde dat de zichtbaarheid met het Halo-systeem ‘OK’ was tijdens die ene ronde.

Verder liet Ferrari weten dat het op donderdag een Halo systeem (gemaakt van koolstofvezel) op de wagen plaatste die goed zou lijken op een eventuele echte cockpit bescherming. Het systeem werd vandaag vooral getest op de zichtbaarheid van de rijder. Het design dat Ferrari vandaag op de wagen plaatste komt dichtbij het echte systeem, ook al was het concept van vandaag wat wijder.

De FIA is van plan om tegen 2017 een systeem te introduceren dat het hoofd van een F1-piloot beter moet beschermen. Het hoopt nog op de steun van de Grand Prix Drivers’ Association. Nico Rosberg liet vandaag in ieder geval verstaan via sociale media dat hij het Halo-systeem geslaagd vindt. Na een recente vergadering van de F1 Commissie werd de beslissing voor een invoering van een cockpit bescherming uitgesteld tot eind april. Daarbij kwam naar buiten dat er nog twee concepten in de running zijn om geïntroduceerd te worden in 2017.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België