‘Knullige’ uitleg verklaart waarom Lewis Hamilton toch nog een gridpenalty kreeg

08 juli 2020 — Het was opmerkelijk afgelopen zondag, vlak voor aanvang van de race werd beslist om Lewis Hamilton alsnog een gridpenalty te geven voor zijn inbreuk tijdens de kwalificatie. De uitleg daarvoor is al even 'knullig'.

Lewis Hamilton beging tijdens zijn twee snelle ronden in Q3 een fout. In zijn eerste snelle ronde respecteerde hij de baanlimieten niet, iets waarvoor hij uiteindelijk pas na een extra onderzoek na afloop van de kwalificatie gepenaliseerd werd door de ronde te schrappen.

Zijn tweede snelle ronde stond ook ter discussie omdat hij, uitgerekend doordat teamgenoot Valtteri Bottas van de baan was gegaan, gele vlaggen zou genegeerd hebben. De stewards beslisten echter om Hamilton het voordeel van de twijfel te geven omdat er mogelijk sprake was van onduidelijkheid omdat er op hetzelfde moment gele vlaggen en groene lichtpanelen te zien waren.

Uiteindelijk werd vlak voor aanvang van de race beslist om Hamilton alsnog een gridpenalty te geven nadat Red Bull erop had gewezen dat er zoiets bestaat als een 360 graden camera aan boord van Lewis Hamilton zijn F1-bolide, waarna een nieuw onderzoek volgde.

“We hadden gewoonweg geen onboardbeelden van de wagen van Lewis. Toen Red Bull ons zaterdagavond op de 360 graden video wees, was dat voor ons nieuw bewijs,” aldus F1-racedirecteur Masi tegenover ‘Motorsport-Total.com’.

De 360 graden camera aan boord van de F1-bolide is een nieuwe techniek waarbij er geen live beelden worden uitgezonden en waarbij alleen het team in eerste instantie over de beelden beschikt.

“We hebben hierover in de middag met de FOM over gesproken. Omwille van de bandbreedte is het iets dat niet live ter beschikking is. De beelden moeten eigenlijk van de F1-bolide gedownload worden en verwerkt enz.”

Rest natuurlijk de vraag waarom er bij het eerste onderzoek niet beslist werd om toen al de beelden te downloaden en te bekijken. Het lijkt een voor de hand liggende keuze die niet genomen werd.

Doordat de extra beelden tijdens het tweede onderzoek als nieuw bewijs golden kon de beslissing alsnog aangepast worden, iets waarbij Red Bull geluk kende want tot enkele jaren geleden was zoiets trouwens niet mogelijk.

Opmerkelijk daarbij was ook dat Mercedes en Red Bull hun bolides op de startgrid al op de nieuwe gridposities plaatsten, dit terwijl er nog geen officiële communicatie was verschenen over de beslissing een gridstraf te geven.

Inderdaad, ook dit kwam best ‘knullig’ over vanwege de wedstrijdleiding ...

Hieronder de bewuste 360 graden beelden die Lewis Hamilton de das om deden:

Verwante nieuwsitems

image

F1Journaal Specials

GP van België