logo
 

Kon de zware crash van Jules Bianchi vermeden worden?

07 oktober 2014 — Dat is de vraag die de F1-paddock, en bij uitbreiding heel de wereld, zich stelt.


Bijna iedere race waarin een wagen crasht zien we ze de baan opkomen zonder dat we er ons ooit vragen bij stelden: de kraanwagens. Ze worden op bijna ieder circuit gehanteerd om F1-bolides die pech kennen of gecrasht zijn zo snel mogelijk van het circuit te halen.

Sommigen, waaronder voormalig F1-piloot Olivier Panis, menen dat kranen nooit op een circuit thuishoren, tenzij er een safety car op de baan is. En daarmee komen we meteen aan het tweede heikele punt. Had er meteen na de crash van Adrian Sutil al een safety car de baan moeten opkomen? Volgens sommigen wel, volgens anderen niet.

Het idee ontstaat echter dat er in de Formule 1, die veiligheid steeds enorm hoog in het vaandel draagt, bij momenten met twee maten en gewichten wordt gewerkt. Denk maar even terug aan de GP van Duitsland, waar Adria Sutil dwars op het rechte stuk van start-finish komt te staan tijdens de race. Normaal gesproken steeds een safety car, maar vreemd genoeg kwam die niet op de baan.

Het valt veel insiders op. De safety car komt soms voor de onnozelste zaken de baan op, terwijl wanneer ze soms niet wordt ingezet wanneer het eigenlijk zou moeten. Is er ook hier in Japan op dat vlak een fout gemaakt? Een onderzoek zal het moeten uitwijzen ...

In de nasleep van de crash van Bianchi ontstond ook de discussie of de race niet enkele ronden eerder reeds afgevlagd moest worden omwille van de regen die intenser werd. Ook was er de invallende duisternis, waardoor de zichtbaarheid verslechterde. Felipe Massa zei na de race dat hij reeds rondenlang over de boordradio riep om de race te laten afvlaggen. Zijn mening staat echter haaks op bijna alle andere rijders, die verklaarden dat het tijdens de ronden voor de crash van Bianchi perfect mogelijk was om te racen en dat er nog geen problemen met de zichtbaarheid waren.

Waarmee we meteen aan de weersomstandigheden aanbeland zijn. Hadden we immers wel een race met een start achter de safety car moeten krijgen omwille van de hevige regen? Een race die uiteindelijk ook vroegtijdig afgevlagd zou worden door de weerzinwekkende crash van Bianchi, opnieuw in de zware regen.

De FIA zou naar verluidt immers meermaals bij de organisatoren van de GP van Japan geijverd hebben om de race vroeger te laten starten. Tyfoon ‘Phanfone’ bedreigde immers de GP van Japan en ook al zou de tyfoon Japan later dan oorspronkelijk voorspeld bereiken, men wist op voorhand dat de tyfoon enorm veel regen en wind zou veroorzaken op zondag, de dag van de race.

Bij de FIA ijverden ze er dan ook voor om de race een viertal uur vroeger te laten starten. De organisatoren van de GP van Japan hielden echter het been stijf omdat ze de toeschouwers niet meer op tijd zouden kunnen waarschuwen, waardoor heel wat toeschouwers te laat op het circuit zouden arriveren. Bovendien zouden de Europese F1-fans, reeds om vier uur naar de race moeten kijken, in plaats van om acht uur.

Geld en commerciële belangen boven veiligheid? Het is een misschien wel terechte vraag die opnieuw voor de nodige discussies zal leiden?

In afwachten van een (onafhankelijk) onderzoek en de resultaten daarvan stelt heel de F1-wereld zich maar één vraag: Wat met Jules Bianchi?

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van JapanJules Bianchi

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België