logo
 

Kwalificatie: Red Bull onaantastbaar in Silverstone, Vettel voor Webber

10 juli 2010 — Red Bull Racing lijkt in Silverstone onaantastbaar te zijn. Vettel behaalde de pole terwijl teamgenoot Mark Webber de tweede tijd reed. Vooral het verschil met de naaste concurrenten is erg goot. De renstal kan na de race dan ook met niets minder dan een dubbelzege tevreden zijn.

Het was een kwalificatie waarin schijnbaar maar één team meedeed: Red Bull. Vloog Webber vorige race nog door de lucht, deze kwalificatie vloog hij over het circuit. In Q1 en Q2 stond er geen maat op de Red Bulls, en in Q3 al helemaal niet. Alonso was verrassend goed met een derde plaats, maar volgde al op ruim 8 tienden van Sebastian Vettel.

In het Mclaren-kamp waren ze verdeeld gelukkig. Langs de ene kant hebben ze met Lewis Hamilton op de vierde plaats nog wel en waterkansje op de overwinning, maar langs de andere kat toont de 14de startplaats van Jenson Button dat er meer mis zit in het team. De upgrades die ze meebrachten naar Silverstone bleken niet te werken (Red-Bull stijl uitlaatsysteem), en ze moesten het dus zonder doen. Lewis Hamilton gaf ook aan dat net als in bocht 8 op Turkije, de Red Bulls in Copse het enige team is dat volgas door de extreem snelle bocht kunnen.

Na de teleurstelling van Valencia is er bij Mercedes GP weer wat reden voor optimisme. De mooie vijfde tijd van Rosberg toont aan dat dit circuit de wagen een stuk beter ligt dan Valencia en Turkije. Michael Schumacher leek in Q2 nog op weg om Rosberg te verslaan, maar was kansloos tiende in Q3.

Tussen Rosberg en Schumacher vinden we nog Kubica, een bleke Massa, een goede Barrichello en verbazingwekkend genoeg oude rot Pedro De La Rosa.

De verrassing van Q2 was ongetwijfeld Jenson Button, die niet verder geraakte dan de 14de tijd, zo’n volle twee seconden trager dan de besttijd van de Red Bulls.
Voor hem vonden we nog Sutil, Kobayashi en Hülkenberg.

Onderaan het lijstje valt vooral de zwakke prestatie van Toro Rosso op. Buemi geraakte dan wel in Q2, maar eindigde uiteindelijk 17de, één plek voor teamgenoot Alguersuari, die duidelijk ontevreden was met zijn 18de plaats.

Lotus was wederom het snelst van de nieuwe teams, net voor Glock die zich tussen de twee Lotus wagens wist te plaatsen. Di Grassi eindigde voor de twee HRT-wagens die ruim 7 seconden trager waren dan de Red Bulls.

Bruno Senna werd vervangen door Yamamoto, maar die leek meer last te hebben van de G-krachten dan van snelheid, want echt noemenswaardig was zijn prestatie niet. Het lijkt er dan ook sterk op dat er bj HRT meer aan de hand is dan we nu nog maar weten.

Conclusie van deze redelijk voorspelbare kwalificatie is dat ‘Randy Mandy’ zusterwagen ‘Luscious Liz’ verslagen heeft, maar dat beide hitsige dames ruim sneller zijn dan de andere wagens. Red Bull kan hier net als vorig jaar een dubbelzege halen, en de leiding terug overnemen van McLaren in het constructeurskampioenschap. Hamilton zal nog bergen werk hebben om de leiding in het rijderskampioenschap te behouden, en Button mag zo stilaan beginnen vrezen dat hij op Silverstone vervloekt is.

Het lijkt op zich geen erg spannende race te worden morgen, maar zoals we in Turkije zagen is het steeds opletten als twee Red Bulls strijden om de hoogste eer…

image

image

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Groot-Brittannië

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België