logo
 

“Kwalificatie zal opnieuw aangepast worden tegen de volgende race”

19 maart 2016 — De F1-wereld staat in rep en roer omwille van de schabouwelijke kwalificatie voor de GP van Australië. Tegen de volgende race wordt de kwalificatie waarschijnlijk opnieuw aangepast.


Even teruggaan in de tijd. Het spektakel en de spankracht tijdens de kwalificatie moet omhoog. Er moet ook meer variatie in de startgrid komen, lees: liefst niet constant Mercedes vooraan op de grid.

De kwalificatie werd aangepast met een zogenaamd ‘knockout-systeem’ waarbij er in Q1, Q2 en Q3 telkens enkele minuten wordt gereden, waarna om de negentig seconden de rijder afvalt die op dat moment de traagste tijd heeft. Op papier misschien mooi, maar de praktijk draaide helemaal anders uit.

In vergelijking met het oude systeem, waarbij er tijdens Q1, Q2 en Q3 telkens tot het vallen van de zwart-wit geblokte vlag werd gestreden om door te stoten naar het volgende deel van de kwalificatie of de polepositie, was de nieuwe kwalificatie op zijn minst een ‘drama’ te noemen.

Een rijder moet immers voor het verstrijken van de negentig seconden achter zijn naam reeds een betere tijd laten noteren. Aangezien er voorafgaand aan een snelle kwalificatieronde reeds een zogenaamde ‘outlap’ vanuit de pits voorafgaat, wisten heel wat rijders minuten op voorhand al dat ze hun tijd niet meer konden verbeteren en stapten ze dus uit hun wagen. Resultaat: Minder wagens op de baan en minder strijd op de baan.

En dan spreken we nog niet over het ultieme drama aan het einde van de kwalificatie. Zo’n vier minuten voor het einde van de kwalificatie reed er geen enkel wagen meer rond. Beide Ferrari-piloten waren reeds uitgestapt en zelfs Rosberg en Hamilton streden uiteindelijk niet meer om de polepositie.

Een serieuze tegenvaller voor F1-baas Bernie Ecclestone, die ongetwijfeld met de vinger zal gewezen worden, al verdedigt hij zich. Ecclestone was zelf immers geen voorstander van het nieuwe systeem.

“Mijn idee was simpel. Behoudt de oude kwalificatie maar geef de winnaar van de race voordien een penalty van enkele seconden, of enkele tienden van een seconden, die bij zijn kwalificatietijd wordt geteld,” aldus Ecclestone. “Dat zou er voor zorgen dat de rijder die de pole verovert ongeveer als zesde of zevende moet vertrekken. Daardoor zouden we een grid krijgen waarbij de rijders enigszins door elkaar wordt gedaan. Dat zou minstens voor een halve race goed zijn.”

Meteen na afloop van de kwalificatie regende het bakken kritiek. Zowel teambazen, rijders, journalisten, commentatoren als fans waren volop hun frustratie aan het uiten. Vooral de sociale media, waarvan F1-baas Bernie Ecclestone ooit zei dat de Formule 1 ze niet moet omarmen, dreven de spot met de nieuwe kwalificatie. Pijnlijk voor de Formule 1, die vlak voor de start van het nieuwe seizoen eindelijk zelf een eigen officiële pagina op Facebook was begonnen.

“Sommige promotoren hadden hun bezorgdheid geuit over het spektakel op zaterdag. Ze wensten een betere show,” aldus Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff. “Er lagen twee voorstellen op tafel. Het ene voorstel was een omgekeerde grid en het andere was dit. We kozen voor het minst erge.”

“Je kan ‘nee’ blijven zeggen, waardoor we nu mee wensten te gaan in het verhaal om te zien hoe het zou lopen. Uiteindelijk blijkt het niet zo goed te zijn.”

“We kunnen nu twee dingen doen. We kunnen terugkeren naar het oude systeem of we kunnen een ander kwalificatieformat hanteren. We moeten in ieder geval goed nadenken wat we doen.”

Het ziet er dan ook naar uit dat het nieuwe kwalificatieformat geen lang leven is beschoren. Het lijkt immers een uitgemaakte zaak te zijn dat de kwalificatie in de Formule 1 tegen de volgende race, de GP van Bahrein, wordt aangepast. Morgen (zondag) komen de F1-teams immers al samen om de situatie te bespreken.

“Dat moet het doel zijn,” besloot Toto Wolff.

Aangezien het F1-seizoen reeds bezig is, moet de F1 Commissie unaniem haar akkoord geven over een aanpassing van het reglement. Dat lijkt echter geen probleem te zijn. Ten vroegste maandag kan daarover gestemd worden.

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Australië

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België