logo
 

Leclerc vastberaden om “taak af te maken” na pole in Oostenrijk

30 juni 2019 — Eerder dit weekend noemde Charles Leclerc de Red Bull Ring zijn favoriete circuit. Dat was geen verrassing, wetende dat hij vanop pole won in zowel de GP3 als de Formule 2 op het circuit in Oostenrijk. Dit weekend probeert de Monegask er een hat-trick van te maken na zijn tweede pole positie in de Formule 1.


Nadat hij tijdens de tweede oefensessie er al soeverein uitzag, was er gejubel in de Ferrari-pitbox na de pole positie voor Charles Leclerc. Maar ondanks de opluchting, blijft de Monegask met de voeten op de grond, misschien wel met Bahrein in het achterhoofd toen hij het hele weekend domineerde totdat zijn motor een probleem had en hij zijn eerste overwinning in de Formule 1 voor zich voorbij zag gaan. In Oostenrijk krijgt Leclerc zijn herkansing.

“De wagen voelde fantastisch aan”, zei Leclerc na zijn tweede pole van zijn carrière in Formule 1. “Op vrijdagochtend had ik het nog moeilijk, maar daarna maakten we enkele veranderingen en vanaf de tweede vrije training ging het goed. Het was een groot plezier om deze wagen tot op de limiet te krijgen. Ik ben ook erg blij dat ik terug op pole sta, maar morgen moeten we het afwerken.”

Een kleine aanpassing aan de afstelling lijkt de sleutel tot succes te zijn geweest. “We veranderden de wagen een klein beetje voor de eerste ronde in Q3. Ik wist dat ik de eerste sector zou compromitteren, maar het hielp in de laatste sector, wat leuk was om te zien.”

De snelheid van Ferrari over de lange runs, en dan vooral op de zachte bandensoort, zag er erg competitief uit op vrijdag, wat hun keuze om te starten op het zachtste rubber kan verklaren, terwijl concurrenten Mercedes en Max Verstappen voor de mediums kozen. Leclerc beweerde in ieder geval vertrouwen te hebben in de keuze van zijn team.

“We hebben onze analyse gedaan na de tweede vrije training, zoals elk team, en de zachte banden leken de betere keuze. We zijn dan ook blij met onze strategie. Het is een andere strategie dan Mercedes en Red Bull. Morgen zal het zichzelf uitwijzen welke strategie de beste was, maar ik ben blij met de keuze.”

“We zijn vrij competitief dit weekend”, gaat Leclerc verder. “De start zal belangrijk zijn, want erna volgt een lang recht stuk. Maar normaal gezien zijn we erg goed op de rechte stukken. Hopelijk kunnen we dus onze positie behouden na de eerste drie bochten.”

Een betere prestatie dus voor Ferrari in vergelijking met vorig weekend in Frankrijk. Maar wil dit zeggen dat de Italianen vanaf nu de strijd kunnen aangaan met Mercedes in de strijd om het kampioenschap?

“Ons belangrijkste probleem van de afgelopen races was de voorkant van onze wagen, er was niet genoeg neerwaartse druk. Dit weekend was dat beter. We probeerden verschillende afstellingen en deze afstelling lijkt beter dan vorige races. Maar dat wil niet zeggen dat dit een grote stap is voor alle andere races. Maar hier lijkt deze afstelling zeker goed te werken.”

Het is Leclercs tweede pole bij Ferrari en het is de eerste van Ferrari sinds 2003, toen Michael Schumacher de snelste tijd reed op zaterdag. De Duitser ging de dag erop met de overwinning lopen, lukt het Leclerc ook om op dezelfde manier zijn eerste overwinning binnen te halen?

image

Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: GP van OostenrijkCharles LeclercFerrari

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië