Lewis Hamilton had nederlaag in Australië kunnen voorkomen

26 maart 2018 — Lewis Hamilton verloor afgelopen weekend de openingsrace van het nieuwe F1-seizoen. Een virtuele safety car strooide roet in het het eten maar de Brit had de nederlaag kunnen voorkomen.

Follow the leader! @lewishamilton set the early #AusGP pace, leading the pack! ߑŠ But those Ferraris were lying in wait… • • • #MercedesAMG #F1 #MercedesAMGF1 #LH44 #DrivenByEachOther

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

Tijdens de beginfase van de GP van Australië bouwde Hamilton een kleine voorsprong uit tegenover Kimi Raikkonen in de Ferrari. Sebastian Vettel volgde in de tweede Ferrari op een handvol seconden extra. Ferrari besloot Raikkonen als eerste binnen te roepen en Hamilton volgde even later zijn voorbeeld.

Het zorgde ervoor dat Sebastian Vettel aan de leiding kwam te liggen van de race. Hamilton verkleinde op nieuwere banden wel zijn achterstand en wanneer Vettel vervolgens een pitstop zou maken dan zou Hamilton logischerwijze gewoon opnieuw aan de leiding van de race komen.

Een virtuele safety car zorgde er echter voor dat al de rijders minder snel over het circuit moesten rijden. Ferrari reageerde door Vettel zijn pitstop tijdens de virtuele safety car-periode te laten maken. De Duitser verloor daardoor tijdens zijn pitstop minder tijd tegenover de andere rijders. Bij gevolg kwam hij vlak voor Hamilton opnieuw op de baan en behield hij de leiding in de race.

Lewis Hamilton schreeuwde zijn ongeloof uit over de boordradio. De Brit begreep niet hoe het kon dat Vettel plots voor hem aan de leiding reed. Hamilton probeerde vervolgens Vettel onder druk te zetten maar hij moest zich gewonnen geven. Een overwinning dus voor Vettel maar ondanks de virtuele safety car had het anders kunnen verlopen.

Hamilton en Mercedes deden het tijdens de beginfase van de race immers rustiger aan, dit ondanks het feit dat ze een stuk sneller konden rijden. Indien Hamilton tijdens het eerste deel van de race daadwerkelijk zijn echte racetempo had gereden, en zich dus niet had ingehouden, dan had Hamilton ondanks de virtuele safety car nog steeds kunnen winnen.

“Ik had tijdens de race extra ‘middelen’ ter beschikking waardoor ik tegen de eerste pitstop een grotere voorsprong had kunnen hebben,” zei Hamilton na afloop van de race.

Ook Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff was het er mee eens dat de voorsprong van Hamilton groter had kunnen zijn.

“Ja, ik denk dat de kloof groter had kunnen zijn,” aldus Toto Wolff. “Lewis wist dat hij op zijn banden de finish moest halen en hij volgens een target maar de kloof had zeker groter kunnen zijn.”

Een wijze les voor de komende races ...


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Lewis HamiltonMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België