Lewis Hamilton: “In 2018 rijden F1-bolides als een autobus”

17 november 2017 — Lewis hamilton is het niet eens met de veranderingen die op til staan voor het seizoen 2018, en dat is nog zacht uitgedrukt. Hij vindt dat F1 moet draaien rond racen en niet rond hoeveel motoren er gebruikt worden op een seizoen.


Dit seizoen mocht iedereen nog vier power units gebruiken tijdens een seizoen. Volgend jaar wordt dat teruggeschroefd naar drie exemplaren en van sommige onderdelen zullen er zelfs maar twee stuks meer mogen gebruikt worden.

Het voorbije weekend moest Lewis Hamilton vanuit de pitlane starten. De kersverse wereldkampioen maakte er een indrukwekkende inhaalrace van en eindigde op slechts 5,4 seconden van de racewinnaar, Sebastian Vettel.

De Brit had een nieuwe power unit ter beschikking nadat hij in Q1 zijn Mercedes in de bandenmuur had geparkeerd. Na de race gaf hij te kennen dat hij er van genoten had om nog eens voluit te racen om zich een weg naar voor te banen.

“Volgend jaar hebben we nog maar drie power units ter beschikking,” aldus Hamilton. “Ik ben helemaal geen voorstander van die regel, dat is klote. Voluit racen, dat missen we tegenwoordig in de F1. We moeten meer kunnen pushen, dit is de eerste keer dat ik een motor op de proef stelde, normaal gesproken ben je altijd bezig met hem te sparen.”

“Ik spaar de motor ook altijd meer dan dat ik zou moeten. Dikwijls zet ik hem in een lagere modus en dan vertellen ze me dat ik hem hoger mag zetten. Dan denk ik echter bij mezelf: ‘Ik zal wel een andere manier vinden om in te halen.’ Ik denk dat dat de angst is om de motor op te blazen, zoals me vorig jaar in Maleisië overkwam.”

“We moeten dus gewoon verder doen zoals we dit jaar gedaan hebben en dan zou het goed moeten komen met drie motoren. Het team heeft het ook fantastisch gedaan en na deze race hou ik helemaal niet van het idee om nog maar drie power units ter beschikking te hebben.”

Sinds het begin van het V6 hybride-tijdperk is er al veel te doen geweest over de regelgeving aangaande de motoren en de gridstraffen die er gegeven worden als er iets moet vervangen worden. McLaren heeft dit jaar, met Alonso en Vandoorne samen, om en bij de 400 (!) plaatsen gridstraf gekregen. Dat is geen onaardig gemiddelde op een seizoen van 19 races als u het ons vraagt.

“Voor mij was deze race fijn omdat ik me een weg naar voor moest knokken,” aldus Hamilton. “Als je dan kijkt naar de rijders die vooraan rijden dan zie je dat ze altijd bezig zijn met hun materiaal te sparen, zoals we dat altijd moeten doen. Dat is niet echt spannend voor de toeschouwers denk ik en dat is ook de reden waarom er meer mensen naar regenraces kijken want dan vallen die beperkingen grotendeels weg.”

“De races waarin Max Verstappen moest terugkomen uit de achterhoede waren de meest spectaculaire. Waarom kunnen we niet meer in die richting werken naar de toekomst toe? Ik denk niet dat nog minder motoren gebruiken veel gaat bijdragen aan het spektakel.”

Buiten de nieuwe regels op motorisch vlak is er ook nog de komst van Halo. Het systeem moet het hoofd beschermen tegen rondvliegende brokstukken of onderdelen, zoals bijvoorbeeld Felipe Massa in Hongarije mocht ondervinden in 2009. Dit onderdeel brengt natuurlijk ook extra gewicht met zich mee en dat komt het rijgedrag van de bolides niet ten goede.

“Met dat extra gewicht zullen de auto’s volgend jaar op een autobus lijken, ze zullen zo zwaar zijn dat het voelt alsof je met een NASCAR aan het racen bent. De remafstand zal groter worden en de remmen zullen altijd op de limiet zitten. Ik weet dat het erg negatief klinkt maar een racer wil altijd een snelle auto waarmee hij elke ronde kan aanvallen en dat is net wat we bijna nooit kunnen,” besluit Hamilton.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Lewis HamiltonMercedes

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: