logo
 

Lucas Di Grassi dient Helmut Marko van antwoord

26 januari 2019 — Volgens Lucas Di Grassi wint Audi veel meer in de Formule E dan dat het ooit in de F1 zou doen. Daarmee dient de Braziliaan Helmut Marko van antwoord nadat hij had verklaard dat Red Bull niet aan de FE deelneemt omdat ze ‘race-puristen’ zijn.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door LUCAS DI GRASSI (@lucasdigrassi) op

Helmut Marko schuwde de harde taal niet en omschreef de Formule E als een bliksemafleider van het dieselschandaal voor de grote automerken en hij voegde daar nog aan toe dat hij de auto’s traag vond.

Lucas Di Grassi die op dit moment als rijder uitkomt voor Audi is het daar helemaal niet mee eens. Hij vindt dat de FE een platform is dat de fabrikanten veel mogelijkheden biedt op het vlak van technologische innovatie.

“Audi wint in de Formule E meer dan dat het ooit in de F1 zou doen,” aldus Di Grassi tegenover ‘Motorsport.’

“Het is een feit dat elke Audi in de toekomst elektrisch zal zijn en daarom moeten we begrijpen welke factoren ons beperken, welke materialen we moeten gebruiken en hoe we de software moeten ontwikkelen om de motor te besturen.”

“We hebben alle ontwikkeling die in de toekomst zal gebruikt worden voor de elektrische auto. Bij de verbrandingsmotor weet je hoe alles werkt. Het interessante is dat we hier kunnen ontdekken hoe we een elektrische auto sneller, efficiënter en goedkoper kunnen maken.”

“Dat is wat we hier doen, niet alleen Audi maar iedereen. Daarom is dit commercieel veel interessanter dan de F1.”

Di Grassi trekt ook het zelfverklaarde ‘race purist’- imago Red Bull in twijfel.

“Dr Marko heeft gezegd dat hij een ‘race purist’ is. Dat is volgens mij een beetje een vals argument omdat het voor elke mens iets anders kan betekenen.”

“Wat bedoelt hij juist? Houdt hij meer van paardenraces dan auto’s? Als hij een echte purist is zou hij paardenraces moeten verdedigen, of races met alleen maar verbrandingsmotoren en niet met hybridesystemen zoals de F1 nu gebruikt.”

“Of auto’s met manuele versnellingsbakken en niet met shifters zoals nu in de F1? Kortom het is een open discussie.”

“Het is meer zijn persoonlijke kijk op de dingen en daarom zegt hij: ‘Ik wil niet meedoen aan de FE, ik ben er te oud voor. Ik wil races met verbrandingsmotoren in de F1.’”

“De Formule 1 is nog steeds de belangrijkste raceklasse, dat zal niemand betwisten maar de toekomst is voor alle constructeurs elektrisch.”

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Red Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië