logo
 

Marussia heeft schulden bij bij meer dan 200 bedrijven: geen recht op prijzengeld?

15 februari 2015 — Verschijnt Marussia aan de start van het nieuwe F1-seizoen? Het is nog steeds een onbeantwoorde vraag, maar over de schulden krijgen we steeds meer duidelijkheid.


Eind vorig jaar kwam Marussia onder curatele te staan. Eerder deze maand kwam het bericht dat Marussia niet langer onder curatele zou staan, maar de renstal torst nog steeds een enorm hoge schuldenberg.

Marussia, dat onder de naam Manor een doorstart wil maken, heeft bij meer dan tweehonderd leveranciers schulden uitstaan. Het totaalbedrag overstijgt de 56 miljoen euro. Twee opvallende namen op de lijst met schuldeisers zijn Ferrari en McLaren.

Reeds eerder raakte bekend dat Marussia aan Ferrari en McLaren nog geld moest betalen. Ferrari en McLaren waren toeleverancier van de renstal maar pas nu raakte de juiste omvang van die openstaande schulden bekend.

Marussia (Manor) moet aan Ferrari nog zo’n 22,3 miljoen euro betalen. Aan McLaren moet Marussia dan weer zo’n 9,6 miljoen euro. Ook de FIA staat zelfs op de lijst met schuldeisers.

De problemen met Marussia en Caterham hebben er toe geleid dat motorleveranciers strikter de betalingen van de teams zijn beginnen opvolgen die motoren van hen afnemen. Daarom ook dat er het voorbije seizoen meermaals berichten waren dat motorleveranciers er mee dreigden om geen motoren te leveren aan teams indien ze niet dringend hun schulden aanzuiverden.

Er kwam enige kritiek op de motorleveranciers, maar eigenlijk is het simpelweg een kwestie van goed beheer om de achterstallige betalingen zo snel mogelijk te laten aanzuiveren. Dat geldt immers niet enkel voor motorleveranciers, maar voor elke onderneming die wil overleven. Anders dreig je als leverancier immers zelf in de problemen te komen.

Cruciaal zal echter zijn of Marussia in de toekomst aan haar verplichtingen zal kunnen doen. De renstal maakt in principe aanspraak op zo’n 45 miljoen euro prijzengeld, maar indien een team insolvent wordt bevonden dan verliest het die aanspraak op prijzengeld. U begrijpt het al, zelfs wanneer Marussia niet langer onder curatele staat, dan nog worden het cruciale dagen en weken voor Marussia.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FerrariManorMcLaren

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië