Max Verstappen: “Fout met afstelling voorvleugel oorzaak van slechte race en spins”

17 november 2020 — Max Verstappen beleefde geen al te beste GP van Turkije. Verstappen spinde meermaals met zijn Red Bull F1-bolide en finishte slechts als zesde maar daar blijkt nu achteraf een verklaring voor te zijn.

Nadat Verstappen tijdens de kwalificatie naast de polepositie greep volgde een frustrerende race op zondag. Verstappen beleefde in zijn Red Bull F1-bolide geen aangename race, nochtans is Verstappen normaal gesproken een erg goede regenrijder.

Toen Verstappen Sergio Perez trachtte in te halen spinde hij plots, iets dat naar eigen zeggen niet aan een probleem met zijn wagen toe te schrijven viel, maar daarna ontstond er wel een probleem met zijn wagen.

Verstappen kwam kort daarna immers binnen voor een bandenwissel en daarbij verstelden de mecaniciens ook de voorvleugel van Verstappen. Dat gebeurde op een foute manier waardoor de balans van de wagen compleet verstoord geraakte.

“Ik miste aan één kant zeven graden, wat wil je dan nog?” vertelde Verstappen tegenover ‘De Telegraaf’, waarna ook Dr. Helmut Marko toegaf dat er iets fout was gelopen tijdens de pitstop van Verstappen.

“We hebben in Istanboel een nieuwe voorvleugel geïntroduceerd. Bij die vleugel moet in vergelijking met de oude voorvleugel het verstellen in de omgekeerde richting gebeuren. Daar is aan één kant het verstellen fout gebeurd.”

Het resultaat was dat Verstappen tijdens een groot deel van de race langs één kant van de voorvleugel met veel meer downforce rondreed dan langs de andere kant, wat zeker in de regen niet ideaal is.

Black Friday 2020Black Friday 2020

F1journaal.be heeft jouw steun nodig voor een nieuwe website!

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België