logo
 

Max Verstappen reed grootste deel GP van Monaco met een verkeerde motorafstelling

28 mei 2019 — Max Verstappen reed het overgrote deel van de race in Monaco met een verkeerde motorafstelling, zo blijkt uit verklaringen van de Nederlander na afloop van de race.


Toen Verstappen zijn pitstop kwam uitvoeren kreeg hij van het team te horen dat hij naar ‘Torque 12’ moest overschakelen om vervolgens bij het verlaten van de pits ‘Torque 6’ te selecteren.  Door het hectisch verloop tijdens de pitstop, waarbij er contact was met Valtteri Bottas, vergat Verstappen immers om zijn motorafstelling aan te passen.

“Shit, ik ben vergeten de torque aan te passen,” zei Verstappen over de boordradio.

Verstappen vroeg vervolgens aan het team of er nog iets kon gedaan worden om naar ‘Torque 6’ te gaan maar dat bleek niet het geval te zijn omdat de aanpassing van de afstelling niet kan gebeuren terwijl hij met zijn F1-bolide gewoon aan het racen is.

Het oorspronkelijke idee om over te schakelen naar een ‘standaard map’ voor de motor, dit nadat er aanvankelijk na de start met een ‘start map’ werd gereden, viel daardoor in duigen. Het team waarschuwde Verstappen en probeerde alsnog wat kleine instellingen te wijzigen om het iets comfortabeler te maken voor Verstappen.

Met een verkeerde ‘torque map’, die bepaalt hoeveel koppel er bij de motor is, slaagde Verstappen erin om alsnog Lewis Hamilton te volgen, al ondervond hij uiteraard wel de nodige problemen. Op vraag van het team schakelde Verstappen uiteindelijk over naar de afstelling ‘Engine 12, Position 2’, waarmee er meer ‘lag’ werd gecreëerd.

Toen Verstappen liet weten dat dit duidelijk beter was werd gekozen voor ‘Engine 13, Position 2’. 

“Tijdens de eerste paar ronden had ik enorm veel ‘lag’,” vertelde Verstappen onder andere tegenover ‘Motorsport.com’. “Ik kan niet echt een exact getal noemen maar het was echt wel een vrij hoog percentage bij het gas geven.”

“Ik kreeg dan ook lange tijd niets en dan kreeg ik plots toch het vermogen. Het was niet leuk om zo te rijden maar ik ben erin geslaagd om rondom het probleem heen te rijden.”


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Max VerstappenRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België