Mercedes geeft tekst en uitleg bij de ‘party mode’ van haar motor

05 april 2018 — De speciale instelling van de motor voor de kwalificatie bij Mercedes, ofwel de “party mode” zoals Hamilton ze graag noemt, is een hot topic. Daarom wil de Brits-Duitse formatie er graag een woordje uitleg over geven.

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

Voor het seizoen grapte Lewis Hamilton langs zijn neus weg dat de speciale kwalificatie-instelling van Mercedes beter de naam “party mode” zou dragen. Sinds de kwalificatie voor de GP van Australië, waar Hamilton eerste achtervolger Kimi Raikkonen op maar liefst meer dan zes tienden reed, is de party mode nauwelijks uit het nieuws geweest.

In de eerst twee delen van de kwalificatie leken Ferrari en Red Bull Mercedes goed te kunnen bijhouden maar op het einde van Q3 haalde Hamilton nog verschroeiend uit en degradeerde hij de tegenstand. De Brit liet weten dat er niets veranderd was aan zijn wagen ten opzichte van Q2 maar het aanzienlijke verschil van bijna negen tienden naar zijn tijd in Q3 laat vermoeden dat er toch wat aan de hand was.

Mercedes laat nu weten dat ze gebruik maken van 1 modus voor het grootste deel van de drie delen van een raceweekend: de drie vrije trainingen, de kwalificatie en de race. De krachtigste modus wordt gebruikt “naargelang dat nodig is en de competitieve context” volgens het Duitse merk en dus kan het gebeuren dat er een kwalificatiemodus wordt gebruikt. Dat kan het geval zijn gedurende de hele sessie of bijvoorbeeld enkel tijdens Q3.

De huidige power-units bestaan uit een klassieke verbrandingsmotor met turbo die gekoppeld is aan MGU-H en MGU-K, een hoop elektronica en opslag voor de elektrische energie.

Al deze onderdelen kunnen op verschillende manieren samenwerken. Van de verbrandingsmotor kan bijvoorbeeld de brandstoftoevoer of de ontsteking aangepast worden en door de MGU-H of MGU-K aan te passen komt de elektrische energie op een andere manier vrij of wordt ze op een andere manier opgeslagen.

Mercedes heeft drie basisinstellingen die vooral een impact hebben op de elektrische kant van het verhaal, de MGU-H en MGU-K. Bij de start van de race wordt er meestal gekozen voor “full deployment” om dan gaandeweg naar de “recovery energy management” over te schakelen, deze instelling die de nadruk legt op de opslag van energie wordt ook tijdens de trainingen gebruikt. Tijdens de race wordt ze van tijd tot tijd afgewisseld met de “ballsy on-track passing and tactical strategy” om in te halen of een paar snelle rondjes te rijden voor of na een pitstop.

Deze instellingen zijn zorgvuldig uitgedokterd om de power-units zo lang mogelijk te laten meegaan, een gevolg van de nieuwe regel die zegt dat er nog maar drie exemplaren mogen gebruikt worden dit seizoen. Mercedes heeft de limieten van zijn krachtbronnen voor elk raceweekend beschreven in wat zij het “phase document” noemen, dat geldt zowel voor de fabrieksformatie als voor de klanten.

Het wordt ook interessant om te bekijken hoe deze instellingen zullen evolueren naarmate we circuits zullen zien die fel belastend zijn voor de motoren. Het eerste circuit dat echt de nadruk legt op vermogen zal het circuit van Baku zijn, door zijn lange rechte stukken en acceleratiezones.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Mercedes

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië