logo
 

“Mercedes heeft de plicht om haar rijders tegen elkaar te laten racen”

08 april 2014 — Zondag was echt een dag waarop de Formule 1 als sport werd gepromoot en dat was voor een groot deel te danken aan de intense strijd die geleverd werd tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Mercedes zelf beschouwt het bovendien als haar plicht om beide rijders tegen elkaar te laten racen.

image
De derde polepositie van het seizoen voor Mercedes, een volledige eerste startrij en dat gevolgd door de derde overwinning van het seizoen, met zelfs de dubbel voor Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Niets dan goed nieuws bij Mercedes in een seizoen dat tot dusver uitstekend verloopt voor de renstal.

Bij Mercedes zijn ze dan ook erg tevreden met hoe alles momenteel verloopt, al is het toch nagelbijten wanneer je de twee rijders van je renstal zo fel elkaar ziet bestrijden. Toch beschouwt Mercedes het als haar plicht om beide rijders tegen elkaar te laten strijden.

“Stel je voor dat we teamorders hadden opgelegd vanaf de tweede ronde, dat zou dramatisch geweest zijn voor de Formule 1 en de filosofie die Mercedes hanteert in de motorsport,” aldus Paddy Lowe, de technisch directeur bij Mercedes, tegenover ESPN. “Het is iets wat we hoog in het vaandel dragen en waar de sport rond draait, maar ook wat de rijders betreft is dat belangrijk. Het zijn twee extreem goede rijders die ook professionals zijn en je wil hen de mogelijkheid geven om te racen, wat ze ook doen.”

Al was die boodschap vorig jaar in Maleisië, ook nochtans tijdens het begin van het seizoen, compleet anders. Toen moest Nico Rosberg inbinden en achter zijn Britse teamgenoot blijven. Toen werd Mercedes fel bekritiseerd omdat het teamorders hanteerde.

De intense strijd die geleverd werd tussen Hamilton en Rosberg kwam ook gedeeltelijk van aan de pitmuur. Daar trachtte men om beide wagens optimaal te laten gebruikmaken van de motorkracht die ze ter beschikking hadden.

“Een van de leuke nieuwe aspecten in de Formule 1 is het beheer van de motorkracht en de energie die de rijders met hun wagens ter beschikking krijgen,” aldus Lowe. “Bij de power unit (in de F1 mogen we niet langer enkel over een motor spreken) bevindt zich ook een batterij en je kan verschillende zaken ondernemen. Het is hetzelfde als vroeger met KERS. Vroeger kon je met KERS energie opsparen en dubbele boosts genereren. Met de huidige power unit is het zelfs nog extremer.”

“Er zijn momenten waarop je de energieflow kan beheersen, waarop je energie kan sparen en het eventueel op andere plaatsen kan gebruiken. Het team is daar zeer geoefend en ervaren in. Het weet ook hoe het dat best samen met de rijders kan uitspelen. Wat we tijdens die laatste tien ronden gezien hebben was niet alleen de rijders die tegen elkaar aan het strijden waren maar ook de twee kanten van onze garage die met elkaar aan het strijden waren en die het spel van het zo juist mogelijk inzetten en gebruiken van alle mogelijke energie aan het spelen waren,” besluit Paddy Lowe.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België