logo
 

Mercedes in de problemen

06 juni 2013 — Jean Todt, president bij de FIA, heeft beslist om de zaak rondom de bandentest van Mercedes door te schuiven naar het Internationaal Tribunaal van de FIA. image

Tijdens het raceweekend in Monaco was aan het licht gekomen dat Mercedes duizend kilometer had getest in samenwerking met Pirelli. Volgens Pirelli zelf had de bandentest alles te maken met de ontwikkeling van de nieuwe banden voor 2014. Er kwam echter een klacht vanwege Red Bull en Ferrari, omdat deze test was uitgevoerd met de 2013-specificatie van Mercedes.

Mercedes verklaarde tijdens de GP van Monaco dat ze eerst bij de FIA te rade zijn geweest en waren ervan overtuigd dat hun test volledig binnen de regels viel. De FIA reageerde hierop door te melden dat een test tijdens het seizoen mogelijk is, maar dan enkel met de wagen van twee seizoenen geleden, in dit geval 2011, en maximaal duizend kilometer.

Een bandentest met de huidige wagen was legaal geweest indien Pirelli alle teams had uitgenodigd, en deze daar ook unaniem mee hadden ingestemd. Dit bleek niet het geval, waardoor Mercedes zich nu moet gaan verantwoorden voor het Internationaal Tribunaal van de FIA. De test die Ferrari na de GP in Bahrein had uitgevoerd voor Pirelli is door Jean Todt wel legaal verklaard.

De Internationale Autosportbond vroeg alle teams om informatie betreffende eventuele uitgevoerde bandentests tijdens het seizoen. Van Ferrari is overigens al geweten dat de test werd uitgevoerd met een wagen uit 2011, en bovendien door de klantentak van de Scuderia, de Corse Clienti. Noch Fernando Alonso, noch Felipe Massa reden ook maar één kilometer gedurende de test. Bij de test van Mercedes zouden zowel Nico Rosberg als Lewis Hamilton achter het stuur hebben gezeten.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België