Mercedes: “Inhaalrace Bottas werd bemoeilijkt door ‘onvoorspelbare’ schade na klapband”

27 juni 2018 — Net als Sebastian Vettel moest ook Mercedes-piloot Valtteri Bottas na de aanrijding in de eerste ronde aan een inhaalrace beginnen. Opvallend daarbij was dat Sebastian Vettel een veel vlottere inhaalrace kende dan Bottas. Volgens Mercedes is daar een eenvoudige verklaring voor.

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

“Bottas verloor zo’n vijf procent downforce,” aldus Andrew Shovlin van Mercedes in een video waarin hij terugblikt op de GP van Frankrijk. “Dat kwam niet door de aanrijding met Vettel, het werd veroorzaakt doordat de band het begaf. Wanneer je band stuk gaat dan valt hij uit elkaar en het is de band die de vloer van de wagen raakt en deze beschadigt wanneer je terugkeert naar de pitlane.”

“Je probeert daarom trager te rijden zodat je de vloer van de wagen niet te veel beschadigt maar tegelijkertijd wil je opnieuw in de trein met wagens zitten wanneer de safety car van de baan gaat.”

Vooral de complexiteit van de schade aan Bottas zijn F1-bolide zorgde ervoor dat de Fin een moeilijke inhaalrace kende.

“Bijkomend probleem is dat de schade niet gewoon wat onderdelen die van de vloer verwijderd werden maar onderdelen die over en weer bewogen. Daardoor was het iets meer gecompliceerd want in sommige bochten verlies je meer of minder performance.”

“Het probleem voor Valtteri was niet het verlies aan downforce maar hoe onvoorspelbaar dat was? Sommige bochten waren oké, sommige ronden waren ook oké, maar soms verloor hij plots erg veel grip achteraan de wagen,” besloot Shovlin.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Valtteri BottasMercedes

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië