Mercedes moet F1-bolide aanpassen na vraag van Red Bull aan de FIA

10 maart 2020 — Vlak voor de eerste race van het nieuwe F1-seizoen heeft Mercedes te horen gekregen dat het haar F1-bolide moet aanpassen.

Volgens ‘Auto, Motor und Sport’ stelde Red Bull zich vragen bij de legaliteit van de Mercedes W11. Red Bull Racing contacteerde de FIA met een vraag over de achterste brake ducts van de Mercedes W11.

In het technisch reglement is een zone aangeduid vanaf het baanoppervlak tot 160 millimeter boven het midden van het wiel waarin luchthappers toegestaan zijn. Daarboven mag dit enkel indien de onderdelen in dienst zijn van de specifieke constructie maar mogen de luchthappers of constructies niet tot doel hebben om extra te koelen. Bij Mercedes bevindt zich daar echter een constructie in een soort omgekeerde V-vorm en die is volgens Red Bull bedoeld om extra te koelen.

De FIA reageerde door met een technische richtlijn te komen, wat er concreet op neerkomt dat Mercedes het concept van haar brake ducts op de W11 zal moeten aanpassen en dat nog voorafgaand aan het raceweekend in Australië.

Grote vraag is nu wat voor invloed deze aanpassing op de prestaties van de Mercedes W11 zal hebben. Daarnaast is het nog steeds de vraag of het veelbesproken DAS-systeem waarmee de hoek van de voorwielen aangepast kan worden door Mercedes in Australië gebruikt zal worden en of de stewards het systeem legaal zullen bevinden.

image

Verwante nieuwsitems

image

F1Journaal Specials

GP van België