logo
 

“Mercedes nam een groot risico tijdens de kwalificatie in Azerbeidzjan”

02 mei 2019 — Tijdens de kwalificatie voor de GP van Azerbeidzjan verschalkte Mercedes de concurrentie met een speciaal manoeuvre na het buitenrijden uit de garage. Mercedes nam naar eigen zeggen een groot risico maar het leverde hen wel de polepositie en uiteindelijk ook een vierde dubbeloverwinning op.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

“De voorbije races zag je in de pitlane iets wat je nog best als een ‘Mexican stand-off’ kan omschrijven,” aldus Mercedes-strategist James Vowles in een strategische debriefing na de GP van Azerbeidzjan.

“Iedereen heeft de motor draaien en iedereen kijkt naar elkaar. Maar wie gaat er als eerste de baan op? Dat zou de wagen zijn die al de anderen achter zich krijgt rijden en zelf een tow creëert.”

Vowles maakte vervolgens de vergelijking met de kwalificatie in China waar Mercedes redelijk laat buiten kwam en dat er zelfs voor zorgde dat sommigen wagens, waaronder Verstappen, niet meer aan hun ultieme kwalificatieronde konden beginnen.

“In Shanghai gingen we zeer laat de baan op en sommige wagen konden hun rondje zelfs niet meer doen omdat ze zo graag een tow kregen. De vlag werd echter getoond nog voor ze aan hun rondje begonnen.”

“In Baku waren we op onze hoede want het effect van de tow zou gaan bepalen of je op de pole zou starten of niet.”

Aangezien iedereen naar Mercedes keek besloot men bij de renstal iets speciaal te doen om de anderen te verschalken.

“We besloten om onze wagens iets vroeger de baan op te sturen waardoor er een trein met wagens zou volgen,” aldus Vowles.

“Dat werkte. Vervolgens deden we een oefenstart aan de linkerkant, gewoonweg zodat we niet helemaal vooraan de rij zouden rijden en omdat het effect van een tow zo krachtig was.”

“We namen een ongelooflijk risico want daardoor reden we slechts enkele seconden voor het vallen van de vlag over de finish om aan de ultieme snelle ronde te beginnen. In deze situatie werkte het echter,” besloot Vowles.

Eerder had Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff al laten verstaan dat het manoeuvre met het vroegtijdig buitenrijden en de oefenstarts aan het einde van de pitlane ‘s morgens binnen het team besproken en gepland was.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Mercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië