logo
 

Mercedes: “Pitstop van Lewis Hamilton moest veel sneller plaatsvinden”

17 oktober 2019 — Mercedes is er tijdens de GP van Japan niet in geslaagd om Hamilton Vettel te laten passeren. In de laatste stint naderde Hamilton op Vettel maar de Duitser weerstond de aanstormende Hamilton.

“Als we terugkijken naar onze strategie dan hadden we Lewis veel sneller een pitstop moeten laten maken en een agressieve undercut moeten laten doen,” aldus Mercedes trackside engineering director Andrew Shovlin.

“We hadden een tweestopper moeten hanteren maar met een agressieve undercut die Lewis hopelijk voorop bracht na de eerste stint.”

“Het simpele antwoord is dat we een voordeel tegenover Vettel probeerden te verkrijgen wat de bandenslijtage betreft. Lewis kwam op een redelijke afstand van Vettel opnieuw de baan op maar had versere banden, versere banden tot het einde van de race dus de kloof zou kleiner worden naarmate de race vorderde.”

Toch liep de strategie van Mercedes niet volgens plan.

“We steken de data in onze systemen en onze computermodellen en dan weten we hoe de bandendegradatie verloopt. De kost over de volledige race was 2,5 seconden, maar wanneer je banden hebt die veel verser zijn dan stelt je dat in staat om in te halen.”

“Dat hoopten we te bereiken, dat Lewis in zijn laatste stint Vettel zou kunnen inhalen. Dat lukte echter niet en we moeten nu bekijken waarom onze strategie niet werkte,” besloot Shovlin.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Lewis HamiltonMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België