Mercedes wil met software herhaling van pitstopblunder vermijden

10 september 2020 — Mercedes gaat maatregelen treffen om blunders als die tijdens de GP van Italië, toen Hamilton naar de pits werd geroepen terwijl die gesloten was, te vermijden.

Lewis Hamilton verloor de GP van Italië door een blunder van zijn team dat niet opgemerkt had dat de pitlane gesloten was terwijl ze de wereldkampioen binnen riepen. Toegegeven, de procedure was misschien wat onorthodox maar de melding stond wel op de timing schermen van de FIA en dat hadden ze bij Mercedes niet opgemerkt.

Ze blijven bij Mercedes echter niet bij de pakken zitten en ze gaan software ontwikkelen die er moet voor zorgen dat de engineers geen boodschappen meer missen op hun schermen.

De ‘Chef Strategie’ van bij Mercedes, James Vowles, legt in een video van het team uit dat ze op twee manieren werden verwittigd dat de pitlane gesloten was. Ten eerste door de borden langs de baan en ten tweede op de schermen die het team op de pitmuur ter beschikking heeft.

Vowles geeft echter toe dat de ‘Chief Engineer’, Andrew Shovlin, geconcentreerd was op de pitstop en daardoor de rest uit het oog verloor.

Tijdens zo’n safety car-periode moet alles on the spot geregeld worden en dan is de kans op een fout des te groter.

“Dit was een belangrijk punt in de race waar het hele veld in de pitlane zou zijn gekomen,” aldus Vowles. “Lewis kwam met de vraag voor een andere set banden en we waren aan het bekijken of we tijd hadden en of het nu de juiste beslissing was of niet.”

“Dit waren allemaal gesprekken die maar een paar seconden duurden, maar ze tellen allemaal op. Wat je niet speciaal doet is op zoek gaan naar een enkele regel op het scherm om aan te geven dat de ingang van de pitlane gesloten was.”

Het duurde echter niet lang eer ze bij Mercedes doorhadden dat de pitlane gesloten was want bij Valtteri Bottas hadden ze het bericht wel opgemerkt.

“We waren in staat om Valtteri nog steeds buiten te houden en ter referentie kunnen we van andere team radio’s horen dat het hen ongeveer tien seconden kostte om het ook op te merken en dat tien seconden de cruciale periode was waarin hij, omdat Lewis tot nu toe aan de leiding van de race lag, gewoon binnen kon komen.”

“Met al het voordeel van achteraf weten we wat we nu anders zouden doen. We kunnen systemen in software zetten die ons in staat stellen om deze kritische boodschappen in slechts enkele seconden te vinden en te zien”.

Ten slotte laat Vowles ook optekenen dat ze Lewis Hamilton niets kwalijk nemen omdat hij de borden langs de baan niet had opgemerkt.

“Vanuit zijn perspectief zou het zeer moeilijk zijn geweest. Slechts een kwestie van seconden om op te kijken, op de juiste plaats te kijken en een oordeel te vellen.”

Geschreven door Tom Schots

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België