“Met Halo worden F1-races tegen 400 of 450 km/u mogelijk”

18 maart 2018 — Volgens Alexander Wurz zijn er heel wat voordelen verbonden aan de introductie van Halo in de Formule 1. Wurz meent zelfs dat races tegen 400 of zelfs 450 km/u mogelijk worden.

Een bericht gedeeld door Sauber F1 Team (@sauberf1team) op

Als voorzitter van de Grand Prix Drivers Association vindt Wurz de verplichting om Halo in de F1 te gebruiken een goede zaak. Het verhoogt de veiligheid in de Formule 1 en alleen al daarom is de kritiek op het uitzicht van Halo volgens velen overdreven.

“Vandaag de dag kan een overkoepelende organisatie zoals de FIA, alleen al omwille van mogelijke rechtsvervolging, nieuwe ontwikkelingen op het vlak van veiligheid niet negeren en dit enkel en alleen omdat sommigen het niet mooi vinden,” vertelt Wurz tijdens een interview met de Oostenrijkse krant ‘Der Standard’.

“Dan mag iedere F1-fan nog op allerlei fora zijn of haar beklag doen, wanneer je verantwoordelijk bent kan je zoiets niet naast je leggen,” aldus de voormalig F1-piloot.

De veiligheid in de Formule 1 gaat door de introductie van Halo omhoog en dat zorgt volgens Wurz voor heel wat mogelijkheden. Volgens Wurz kan het racen intenser worden en bovendien ook tegen hogere snelheden dan tot dusver.

“Wanneer we de wagens veiliger maken dan kunnen de FIA en de racedirecteur de rijders sneller en agressiever laten racen. Al de veiligheidsmaatregelen en ingrepen om de snelheid te beperken zijn enkele en alleen genomen om de sport veiliger te maken,” vertelt Wurz.

“Indien we de wagens veiliger maken dan kan er in de toekomst misschien tegen 400 of 450 km/u door Monaco geracet worden. Ze kunnen dan echt voluit gaan. Wanneer het regent hebben we dan ook geen rode vlag meer nodig. Zo zie ik de ontwikkeling in de autosport en zo was het ook de voorbije dertig tot veertig jaar.”


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIA

image


Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië