Michelin overweegt comeback in de Formule 1

13 mei 2015 — De Franse bandenfabrikant Michelin overweegt om eventueel een comeback te maken in de Formule 1, al zijn daar wel voorwaarden aan verbonden.


Michelin was tot en met 2006 bandenleverancier van de Formule 1, waarna het de Formule 1 verliet omdat er vanaf 2008 nog maar één bandenleverancier zou zijn in de Formule 1 en het daar niet blij mee was. Bridgestone bleef daardoor al vanaf 2007 alleen over als bandenleverancier in de Formule 1. Vervolgens werd het Italiaanse Pirelli vanaf 2011 de enige bandenleverancier in de Formule 1.

Dat Michelin destijds niet tevreden was over het feit dat er nog maar één bandenleverancier in de Formule 1 zou zijn laat de Franse bandenfabrikant ook nu nog blijken. Michelin uit immers de nodige kritiek op de huidige gang van zaken in de Formule 1.

Toen Pirelli bandenleverancier werd van de Formule 1 leverde het banden die een hogere slijtage hadden. De Italiaanse bandenfabrikant deed dit zodat er meer pitstops nodig waren en er meer spektakel zou komen. Dergelijke banden kwamen er trouwens op vraag van de FIA en de Formule 1 zelf, en dat nadat Bridgestone jarenlang erg slijtvaste banden had voorzien. Volgens sommigen lag daar de oorzaak van de saaie races. Maar Michelin vindt de huidige F1-banden dus maar niets.

“Het is niet normaal dat een rijder na enkele ronden zegt dat hij moet vertragen omdat anders zijn banden het niet volhouden,” aldus Pascal Couasnon, de directeur van de motorsportafdeling van Michelin. “Dat zou niet mogen gebeuren.Vandaag de dag kunnen F1-piloten hun werkelijk talent niet tonen omdat de banden dat niet toestaan.”

Volgens Couasnon stelt het probleem zich ook niet alleen in de Formule 1.

“Zelfs tijdens de 24u van Spa houden sommige banden het geen twee stints vol. Dat gebeurt er wanneer je de enige bandenleverancier bent en je geen motivatie hebt om beter te worden. Dat heet middelmatigheid, geen technologische innovatie. Wanneer de technische regelgeving interessant is dan wordt je zelfs als enige leverancier verplicht om een zo goed mogelijk product af te leveren.”

Couasnon vergeet dan wel even te vermelden dat Michelin in 2005 zelf bakken kritiek te verwerken kreeg omdat haar banden tijdens de GP van de Verenigde Staten niet voldoende veilig geacht werden om de race af te werken.

Bij Michelin overwegen ze nu dus echter wel een terugkeer naar de Formule 1 en dat als enige bandenleverancier van de sport, iets waartegen ze tien jaar geleden serieus gekant waren.

“Waarom niet? We staan volledig open voor een terugkeer, maar dan wel onder enkele specifieke voorwaarden. De Formule 1 moet haar technisch reglement veranderen,” aldus de motorsportbaas van Michelin. “De banden moeten opnieuw een technisch aspect van de sport worden en niet iets waarmee je de Formule 1 van meer of minder spektakel kan voorzien.”

“Michelin heeft enkele specifieke voorwaarden naar voor geschoven om eventueel terug te keren naar de Formule 1. We willen 18-inch banden, zoals er reeds in de Formula E gebruikt worden en binnenkort ook in andere raceklassen. Indien de Formule 1 onze voorstellen in overweging wil nemen dan staan we helemaal open voor een terugkeer.”   

“Indien alles blijft zoals het is, sorry maar dan zijn we niet geïnteresseerd. Tijdens de volgende tender voor de rol van bandenleverancier in de Formule 1 zullen we onze voorstellen presenteren. Vervolgens is het het probleem van Bernie Ecclestone en de FIA,” besluit Pascal Couasnon.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Pirelli

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: