logo
 

Minardi vermoedt traction control bij Vettel

29 september 2013 — Gian Carlo Minardi, de voormalige eigenaar van het vroegere gelijknamige team, twijfelt aan de legaliteit van Vettel's wagen tijdens de GP van Singapore. image

Sebastian Vettel won met enorm machtsvertoon de GP van Singapore vorig weekend. Vooral na de safety car deed de Duitser alle wenkbrauwen fronsen, door met twee seconden per ronde weg te rijden van alle concurrentie. Vettel was immers niet gestopt om nieuw rubber te laten monteren, en moest genoeg voorsprong bij elkaar rijden om zijn pitstop te kunnen afwerken zonder de race te verliezen.

Uiteindelijk won Vettel de race met 32 seconden voorsprong op Fernando Alonso, terwijl Mark Webber moest opgeven met motorproblemen. Gian Carlo Minardi heeft er echter zijn bedenkingen bij. “Ik wil Sebastian Vettel niet onderschatten, want hij controleert zijn Red Bull steeds op de best mogelijke manier.” legt Minardi uit.

De Italiaan begrijpt niet dat Vettel op zondag zo makkelijk kon wegrijden, terwijl hij op vrijdag en zaterdag hevige tegenstand kreeg van Romain Grosjean en Nico Rosberg. Minardi vindt het ook vreemd dat Vettel de enige was van iedereen die bij het uitkomen van de eerste chicane geen enkele corrigerende beweging moest maken, terwijl zelfs teamgenoot Mark Webber moest bijsturen.

“Ook zijn tijden in de derde sector zijn opvallend, want dat is de sector met de hoogste bochtenconcentratie.” verklaart Minardi op zijn website. “Hij was ook in staat om vijftig meter vroeger op het gas te gaan dan gelijk welke andere rijder, inclusief Mark Webber.”

Ook het geluid dat de RB9 van Vettel voortbracht, verontrustte de voormalige teameigenaar. “Het klonk als geen enkele andere Renault-motor op de baan, zelfs niet als Marks. Het klonk identiek als de motoren van vroegere jaren, wanneer traction control in werking trad.”

“Beter nog, het geluid was enkel hoorbaar op de momenten waarop Vettel piekte in zijn prestaties, bijvoorbeeld nadat de safety car binnenkwam. Op die momenten klonk zijn motor veel krachtiger dan elke andere motor.”

“Ik wil graag antwoorden krijgen. Niet dat ik iemand wil beschuldigen, maar ik wil het tot op de bodem uitzoeken.” aldus Gian Carlo Minardi.


Geschreven door Kenny Burggraeve

Categorieën: GP van SingaporeSebastian VettelRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België