logo
 

Neemt de FIA met nieuwe technische richtlijn Ferrari opnieuw in het vizier?

14 november 2019 — Vlak voor het raceweekend in Brazilië komt de FIA met een nieuwe richtlijn op technisch vlak die er voor moet zorgen dat de laatste ‘grijze’ gebieden geminimaliseerd worden.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) op

Tijdens het raceweekend in Austin publiceerde de FIA een verduidelijking die handelde over het feit dat het brandstofmanagement niet beïnvloed mag worden om er in bepaalde situaties voordeel uit te halen.

Het was een reactie op vraag van Red Bull dat samen met Mercedes vragen had over de legaliteit van het brandstofsysteem van Ferrari.

Toeval of niet, na de publicatie op zaterdag kwam Ferrari heel wat minder indrukwekkend voor de dag in Austin en dat net op een circuit waar vermogen nochtans niet onbelangrijk is. Dat voedde natuurlijk de speculaties dat het brandstofsysteem van de Italianen niet helemaal koosjer was.

Woensdag werd er volgens de doorgaans goed ingelichte Duitse autosportjournalist Tobi Gruner door de FIA nog een bijkomende nieuwe richtlijn gepubliceerd, dat laat hij weten in ‘Auto, Motor und Sport.’

De bewuste richtlijn handelt over het feit dat er geen ontvlambare producten mogen toegevoegd worden aan de koelvloeistof die als doel zouden hebben om door ontbranding de prestaties te verbeteren.

De richtlijn refereert ook naar een ouder exemplaar dat vertelt dat er geen olie als brandstof mag verbrand worden in de verbrandingskamers van de motor.

Op die manier probeert de FIA de teugels strak te houden en er voor te zorgen dat niemand door de mazen van het net kan glippen.

Ferrari-teambaas Mattia Binotto van zijn kant ontkent dat de Scuderia vals zou spelen en schrijft de toename van het vermogen van hun krachtbron toe aan het harde werk van zijn engineers.

Uiteraard zullen in Brazilië nu alle ogen op Ferrari gericht zijn want als de scharlaken bolides ook dit weekend weer een vormdip kennen zal de geruchtenmolen ongetwijfeld nog harder gaan draaien dan dat hij nu al doet. 

Geschreven door Tom Schots

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België