logo
 

Nico Rosberg gecrasht door falende ophanging: kerbstones staan ter discussie

02 juli 2016 — Er is weer controverse ontstaan door de hoge kerbstones rond de Red Bull Ring. Gisteren begaf Max Verstappen zijn voorvleugel en daarna de voorwielophanging het nadat hij te hard over de kerbstones ging. Vandaag boog de achterwielophanging van Nico Rosberg door, waardoor de wk-leider in de vangrail belandde.


De grote prijs van Oostenrijk staat bekend om zijn hoge snelheid door de lange rechte stukken en snelle bochten. Om te vermijden dat de rijders de bochten te breed nemen, zijn de kerbstones redelijk hoog. Die kerbstones zorgen nu voor zorgen bij enkele rijders.

Gisteren kon Max Verstappen al ondervinden dat de kerbstones wel wat schade kunnen veroorzaken. Tijdens de eerste oefensessie verloor hij al een end plate van zijn voorvleugel. Later brak ook de stuurstang van zijn rechtervoorwiel af toen hij even met twee wielen door de grindbak ging. Verstappen liet al weten dat hij het niet heeft voor de hoge kerbstones op het circuit van zijn werkgever.

Tijdens de oefensessie deze ochtend ging Nico Rosberg op een erg vreemde manier van de baan. De Duitser kwam goed uit de bocht, maar even verder op de kerbstones draaide zijn Mercedes richting de vangrail. Slow motion-beelden laten zien dat de bovenste draagarm van het linkerachterwiel het begaf. Rosberg was furieus na de crash, een crash waaraan hij niets kon doen. Mercedes onderzocht kort de achterwielophanging van Lewis Hamilton, maar liet hem toch verder rijden. Mercedes adviseerde eerder al wel om de kerbstones niet te fel te gebruiken.

Wordt ongetwijfeld vervolgd ...

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België