logo
 

Nieuw systeem voor zijdelingse impacts vanaf 2014

24 juni 2013 — De FIA keurde vorige maand, tijdens een bijeenkomst van de technische werkgroep, een nieuw systeem goed dat de wagens in staat moet stellen om zijdelingse impacts nog beter op te vangen.

Het nieuwe systeem, dat bestaat uit carbon buisjes aan de zijkant van de wagen, werd door de teams ontwikkeld in samenwerking met de FIA, en werd al besproken in de laatste uitgave van AUTO magazine. De crash van Robert Kubica in Canada 2007 werd als referentie gebruikt voor het onderzoek om het systeem te ontwikkelen.

Dat onderzoek bevestigde dat de huidige technologie niet optimaal werkt als een crash niet volledig lateraal is. Nu zijn de wagens ook uitgerust met een soort van buisje dat een inslag moet opvangen, maar wanneer deze vanuit een diagonale hoek geraakt worden, dan breekt het buisje al snel af van de verbinding met het chassis.

Er werden twee verschillende concepten getest. Het eerste bestond uit carbon buisjes, en het tweede was gemaakt van kreukelbare carbon sandwich panelen. Uiteindelijk bleken de carbon buisjes het best bestand tegen diagonale impacts. Het oorspronkelijke design werd bedacht door Marussia, en verder geperfectioneerd door Red Bull.

Hoofdingenieur Paul Monaghan van Red Bull Racing: “Er waren drie teams die een afgewerkt impact systeem hadden ingediend, waarvan het onze er als beste uitkwam, dus we hebben dat systeem verder ontwikkeld. De structuur is zo ontwikkeld dat het langzaamaan verbrijzeld bij een impact, en zal aan beide kanten van de wagen worden bevestigd.” Tests uitgevoerd door het FIA Institute wezen uit dat het ontwerp een energie van 40 kJ kan opvangen bij crashes vanuit een scherpe hoek.

Monaghan geeft aan dat er een standaardontwerp beschikbaar is, maar dat elk team voor zich moet uitmaken hoe ze het systeem verder ontwikkelen op hun eigen wagen.

“Om er zeker van te zijn dat de bevestigingen sterk genoeg zijn moeten we de statische tests op de monocoque afwachten. Die zullen de sterkte van de bevestigingen aantonen. Daarna is het aan de teams om uit te zoeken hoe ze het willen integreren en hoe ze hun wagen errond zullen bouwen.” gaat Monaghan verder.

Het grote voordeel van het nieuwe systeem impliceert volgens de hoofdingenieur van Red Bull een kostenbesparing bij de crashtests. “We nemen aan dat elk team een monocoque heeft die sterk genoeg is om door de statische tests te geraken, want dan zouden ze financiële middelen kunnen besparen aangezien er geen impact test gedaan moet worden.”

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België