logo
 

“Nieuwe achtervleugel voelt net als een parachute”

24 februari 2019 — Nico Hulkenberg zegt dat de nieuwe achtervleugel aanvoelt als een parachute en dat het daarom moeilijk is om de nieuwe Renault-motor te vergelijken met de vorige specificatie.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Nico Hülkenberg (@hulkhulkenberg) op

De F1-bolides voor 2019 zijn uitgerust met een grotere achtervleugel en grotere DRS in een poging om meer inhaalacties te verkrijgen. Die aanpassing heeft volgens Nico Hulkenberg veel invloed op het gedrag van de wagens op de rechte stukken.

Op de vraag of de nieuwe Renault-motor krachtiger is dan zijn voorganger antwoordt de Duitser het volgende: “Ik denk het wel maar zoals je wel weet hebben we meer drag door de grotere achtervleugel en daarmee valt dit effect deels weg.”

“Het is net alsof je een parachute opentrekt. Als je op het rechte stuk rijdt en je ziet die grote achtervleugel in je spiegels weet je dat dat een impact heeft op het gevoel van de kracht.”

Hij wilde ook nog kwijt dat de nieuwe Renault niet zo verschillend aanvoelt tegenover zijn voorganger ondanks de nieuwe voor- en achtervleugels.

“Het voelt niet als een compleet nieuw beestje, het voelt meer als thuiskomen. Voor mij persoonlijk is er niet zoveel veranderd. We hebben bijvoorbeeld hetzelfde stuur, onze zitpositie is ongeveer hetzelfde gebleven, misschien heb ik me ook niet echt verwacht aan een grote verandering.”

“Het is wel duidelijk dat het moeilijk was om in te schatten wat de nieuwe regels op aerodynamisch gebied zouden teweeg brengen maar voor mij is het althans niet veel verschil.”

Hulkenberg is ook niet bijgekomen zoals sommige van zijn collega’s want vanaf dit jaar moeten de rijder en zijn stoeltje samen tachtig kilogram wegen.

“Eerlijk gezegd heb ik al mijn hele carrière hetzelfde gewicht. Ik heb een gewicht waar ik me goed bij voel en dat is achtenzeventig kilogram, twee kilo minder dan de vooropgestelde tachtig.”

“Dat is waar ik wil en moet zijn en waar ik min of meer kan zijn, niet veel minder.”

“De lichtere rijders zijn niet meer in het voordeel, vroeger hadden ze dat en nu niet meer, het wordt dus wat eerlijker. Maar ik denk niet dat het een voelbaar voordeel zal zijn voor mij,” besluit Hulkenberg. 

Geschreven door Tom Schots

image

Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: RenaultNico Hulkenberg

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië