logo
 

Nieuwe F1-bolides toch sneller ondanks nieuwe regels

23 februari 2019 — De technisch directeurs van de verschillende F1-teams verwachten dat de nieuwe bolides toch sneller zullen zijn dan hun voorgangers, dit ondanks nieuwe regels.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Renault F1 Team (@renaultsportf1) op

Het gespreksonderwerp voor het nieuwe seizoen waren vooral de nieuwe regels aangaande de aerodynamica van de nieuwe F1-bolides. Die moeten ervoor zorgen dat we meer actie op de baan te zien gaan krijgen maar de teams voorspelden dat ze tot twee seconden per ronde zouden verliezen op hun voorgangers in 2018.

Er is echter nog steeds een volkswijsheid die het heeft over het vel van de beer en na de eerste testweek valt te concluderen dat er vergelijkbare rondetijden werden neergezet als twaalf maanden geleden.

De snelste tijd van Nico Hulkenberg deze week, 1:17:393 is niet zo ver af van de 1:17:182 die Sebastian Vettel vorig jaar liet optekenen na twee weken testen.

We kunnen niet om het feit heen dat de weersomstandigheden dit jaar een stuk beter zijn dan vorig jaar in Barcelona maar het lijdt weinig twijfel dat de teams het verlies aan downforce hebben kunnen opvangen.

De technische directeur van Renault, Nick Chester, voorspelt dat de tijden in de tweede testweek nog naar beneden zullen gaan en dat we effectief sneller zullen gaan dan in 2018.

“Tegen het einde van de testweek zullen de auto’s een stuk sneller gaan dan dezelfde tijd een jaar geleden,” aldus Chester. “Ik denk dat ze al een stuk sneller gaan dan het einde van 2018. Tegen het einde van 2019 zullen ze redelijk snel zijn.”

Zijn collega bij Toro Rosso, Jody Eggington, zegt dat de verliezen die geschat werden veel te pessimistisch waren, ze hebben de capaciteiten van de F1-engineers onderschat.

“F1-engineers zijn ongelooflijk goed als het erop aankomt om hindernissen te overwinnen. Ik denk dat bepaalde mensen de cijfers niet goed geïnterpreteerd hebben als het aankomt op rondetijden.”

“Toen we de auto de eerste keer in de windtunnel gezet hebben met de nieuwe aero configuratie verloren we een heleboel. De balans was niet meer goed, dat zal hetzelfde geweest zijn voor de andere teams.”

“Dan moet je aan de slag om dat weer bij te werken zo snel als je kan. In ons geval grijpen we elke gelegenheid aan om nieuwe mogelijkheden te vinden.”

“We benutten het en de geschiedenis heeft uitgewezen dat de teams enorm goed zijn in het inhalen van grote verliezen en mogelijkheden zoeken in wat potentieel strengere regels zijn. In dat opzicht is het een uitdaging voor de engineers, nu moeten we kijken hoe het uitdraait tijdens de eerste races.”

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: RenaultToro Rosso

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië